Informasjon om påvist fugleinfluensa i Nærøysund kommune

Det har vært flere påvisninger av høypatogen (aggressiv) fugleinfluensa blant villfugl langs deler av norskekysten de siste dagene. Det er påvist smittet fugl i Rørvik sentrum.

Mattilsynet vurderer alle meldinger som kommer inn om syke eller døde fugler. Per nå prioriteres det å ta ut prøver i geografiske områder der det tidligere ikke er påvist HPAI og i fjørfetette områder.

Informasjon til næringsaktører og veterinærer

Mattilsynet region midt kontaktet fjørfe-næringsaktører, privatpraktiserende veterinærer og kommunene med informasjon og veiledning om situasjonen. Det er foreløpig ikke innført portforbud og andre restriksjoner i Trøndelag, Møre og Romsdal.

Godt smittevern er viktig!

Høy biosikkerhet er den viktigste enkeltfaktoren for å forebygge utbrudd hos fjørfe, derfor oppfordres alle fjørfeholdere til å ha høyt fokus på smittevern.

Innsamling av døde fugler

Mattilsynet region midt vurderer fortløpende om prøver skal tas ut av døde fugler. Det er ikke organisert innsamling av døde fugler utover prøvetaking i region midt.

Nærøysund kommune setter ut lukket og merket container bakom bryggerekken (Heimbrygga) i Rørvik sentrum, hvor døde fugler kan deponeres. Døde eller syke fugler bør håndteres med hansker og helst munnbind, samt bruk av dobbelpose som knyttes igjen. 1 fugl per pose. Kommunen fører oppsyn med området, men vil sette stor pris om den som finner en død fugl hjelper til med rydding.

Ved behov for utstyr til dette formålet kan det hentes på Rørvik Torg (Kiwisenteret).

Vi ber om å bruke denne containeren fortrinnsvis for å kunne ha litt kontroll med omfanget. Er du lengre unna eller finne døde fugler på egen eiendom er det også mulig å håndtere de på samme måte og legge i dobbel lukket plastpose i eget restavfall. Dette gjelder så lenge det ikke er en organisert innsamling på gang.

Kommunen er i tett kontakt med Mattilsynet for å finne løsning på håndtering og opprydding..

Varsle Mattilsynet

Fugleinfluensa hos krykkjene er bekreftet i Rørvik sentrum. Mattilsynet tar ikke flere prøver av disse. Hvis man finner flere døde eller åpenbart syke villfugler i andre deler av kommunen bes det meldes til Mattilsynet for vurdering av prøvetaking.

Varsle Mattilsynet på telefon 22 40 00 00 eller send e-post til postmottak@mattilsynet.no.

Mer info om fugleinfluensa og smittevern finner du HER