Hva er viktig for deg?

Tirsdag 9. juni er alle medarbeidere innen Helse og velferd i Nærøysund kommune utstyrt med et slikt jakkemerke. Det er for å kunne sette i gang samtaler med tjenestemottakere for så å kunne legge til rette for en bedre hverdag for dem.

9. juni er den årlige «Hva er viktig for deg»-dagen. Ansatte i Helse- og velferdssektoren i Nærøysund kommune setter denne dagen litt ekstra fokus på hva som er viktig i livet til tjenestemottakerne.

«Hva er viktig for deg?»-dagen markeres i år for syvende år på rad. Det gjør den både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

«Hva er viktig for deg?» er et spørsmål ansatte i helsevesenet skal stille pasienter og brukere i stedet for å bruke uttrykk som «hva kan jeg hjelpe deg med». Målet er mer involvering og fokus på hverdagsmestring og hva den enkelte tjenestemottaker er opptatt av som kan gjøre hverdagen bedre.

Alle har på merke

På «Hva er viktig for deg»-dagen vil alle ansatte i helsesektoren ha på seg et jakkemerke hvor det står «Hva er viktig for deg». Dette kan forhåpentligvis sette i gang noen gode samtaler som kan gi bedre hverdag for tjenestemottakerne."Hva er viktig for deg"-dagen markeres på ulike måter i Nærøysund. Noen avdelinger serverer kake til ansatte og brukere.

– Dette merket kan de gjerne ha på seg hver dag, hele året. Men i dag har vi ekstra fokus på dette, sier fysioterapeut Jane Vammen Nordstrand, som er en del av hverdagsmestingsteamet i Nærøysund kommune.

Hverdagsmestring

Hverdagsmestring er nøkkelord på denne dagen. I begge de to gamle kommunene har det vært fokus på hverdagsmestring gjennom flere år. Dette videreføres i Nærøysund. Tanken bak dette er at brukere og pasienter skal mestre flere hverdagslige gjøremål. Spørsmålet «hva er viktig for deg» skal bidra til at det skal tilrettelegges for at brukerne skal mestre oppgaver som er viktig for dem. Det kan være at de vil kunne handle i butikken selv, kle på seg selv eller kunne besøke venner og familie.

– Vi har et eksempel på en dame som ønsket å kunne stelle graven til mannen sin. Det at hun fikk til dette gjorde at hun også kunne mestre andre oppgaver i hverdagen. Det henger dermed sammen med det som også er viktig for oss i helsevesenet og at folk kan klare flere oppgaver selv, sier Jane Vammen Nordstrand.

Setter i gang prosessen

Tirsdag ønsker helse- og omsorgsmedarbeiderne i Nærøysund kommune å sette i gang gode samtaler med tjenestemottakere for å finne ut hva som er viktig for den enkelte bruker. Forhåpentligvis vil dette være starten på tilrettelegging for en bedre og mer meningsfylt hverdag.

Medarbeidere innen helsevesenet i Nærøysund kommune marker sammen med kolleger i inn og utland "Hva er viktig for deg"-dagen 9. juni.