Husflidslaget sørger for varme babyhoder

Emrik Engelsen Bull ble født 3. januar, og ble dermed nyttårsbarnet i Nærøysund i 2021. Han er en av de som allerede har fått ny lue i gave av helsestasjonen og Nærøy Husflidslag. Mor Berit Sofie Engelsen setter stor pris på oppmerksomheten ved fødselen.

Nå får alle nyfødte i Nærøysund en nystrikket lue i gave. Det sørger husflidslagene i kommunen for. Utover 2021 er det ventet mange flere nyfødte enn et «normalår», dermed blir det nok å gjøre for de som skal strikke luer.

Det har i flere år vært tradisjon at nyfødte i tidligere Vikna har fått en stikket lue i gave fra helsestasjonen. Det har Vikna Husflidslag sørget for. Nå får også nyfødte med tilknytning til helsestasjonen på Kolvereid en varm lue i fødselsgave. For nå har Nærøy Husflidslag også satt i gang strikkingen av luer.

Gave på hjemmebesøk

– Vi ble forespurt om vi kunne bidra med dette, og det sa vi selvfølgelig ja til. Mange av våre medlemmer satte i gang med stikkingenMedlemmene i Nærøy Husflidslag har allerede levert en del luer til helsestasjonen, men må nok strikke flere ettersom det er varslet mange fødsler utover året.   og de første luene har vi levert til helsestasjonen, forteller Marit Solum Andersen, som er leder i Nærøy Husflidslag. Det er luer i litt forskjellige farger og med noe forskjellig stil, men alle passer fint på små babyhoder. Luene skal helsesykepleierne og jordmødrene ha med seg som gave på første hjemmebesøk etter fødselen, som en hilsen fra husflidslaget og helsestasjonen.

Alle nyfødte med tilknytning til helsestasjonen på Kolvereid som er født etter nyttår i år har fått lue i gave.

Babyboom

Det ligger an til en travel tid for både de som skal strikke luer og følge opp nyfødte i tiden framover. Det varsles om en aldri så liten babyboom ved helsestasjonen på Kolvereid. I løpet av årets fire første måneder vil det fødes rundt 30 babyer som har tilknytning til denne helsestasjonen. Det er omtrent det som er vanlig på et halvår i et «normalår».

Bare så langt i år er det 10 nyfødte som har fått, eller skal få en lue i gave. Det blir travlere enn vanlig, samtidig synes de ansatte på helsestasjonen at det er positivt Nærøysund får en folketilvekst som følge av flere fødsler.

– Det betyr mye for framtiden kommunen at det blir født mange barn, sier helsesykepleier Liv Pettersen, som samtidig er veldig takknemlig for bidraget fra husflidslaget.

Leder i Nærøy Husflidslag Marit Solum Andersen (til venstre) sier det ikke var vanskelig å si ja da de ble utfordret til å lage luer i gave til de nyfødte med tilknytning til Nærøysund helsestasjon avdeling Kolvereid. Jordmor Heidi Klingen Lauten skal sammen med helsesykepleierne på helsestasjonen dele ut luene i gave på første hjemmebesøk til de nyfødte og deres familie.