Hjelper flere med å få grunnleggende ferdigheter

Prosjektansvarlig Rita Nordheim og rektor Solveig Solstad ved voksenopplæringen på MAKS Nærøysund kan nå tilby kompetanseheving for voksne som trenger styrking av grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, regning, muntlige eller digitale ferdigheter.

MAKS Nærøysund har sammen med fem ulike bedrifter i Nærøysund søkt om midler hos Kompetanse Norge for å tilby ansatte kurs i grunnleggende ferdigheter. Denne tilskuddsordningen heter Kompetansepluss og er et tilbud om opplæring i grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, regning, muntlige eller digitale ferdigheter eller grunnleggende norskferdigheter.

Det kan tilbys kurs til alle ansatte som kan ha behov for dette, ikke bare til de med minoritetsspråklig bakgrunn. Kompetansepluss skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Flere ansatte kan gjennom denne opplæringen bli bedre rustet til å ta fagbrev. Det er også dokumentert at opplæringen fører til færre feil, bedre rapportering og mer motiverte og selvgående ansatte.

Arbeidsinnvandrere har ikke rett på gratis norskundervisning, men gjennom denne ordningen får de gratis opplæring. Bedriftene bidrar med en egenandel gjennom at deler av opplæringa skjer i arbeidstida.

Prosjektansvarlig ved MAKS Nærøysund, Rita Marie Nordheim, startet jobben i fjor høst med å ta kontakt med ulike bedrifter for å høre om de var interessert i kurs for ansatte og søke om midler sammen med kommunen. I denne omgang var det 5 bedrifter som meldte sin interesse. Dette er Moen, SinkabergHansen, Containerservice, Viknaslipen og Viplast. I februar fikk kommunen beskjed om at vi, sammen med disse bedriftene, hadde fått tilsagn om midler fra Kompetanse Norge. Til sammen vil det bli 460 timer med opplæring i ulike grunnleggende ferdigheter innenfor norsk, digitale og muntlige ferdigheter samt lesing og skriving. Rita Nordheim og rektor ved voksenopplæringa Solveig Solstad har vært i flere møter med bedriftene og synes det er flott at de ser verdien i å tilby de ansatte kurs gjennom denne tilskuddsordningen. At deler av opplæringen skjer i arbeidstida vil være svært motiverende for de ansatte. Selve opplæringen vil komme i gang etter påske og etter endt gjennomføring er det et ønske at de som har deltatt vil stå sterkere rustet både til å gjennomføre sine daglige arbeidsoppgaver, men også til å bli bedre integrert i lokalsamfunnet gjennom økte norskkunnskaper.