Har satt 714 doser med vaksine

I Nærøysund har det så langt blitt levert 119 slike vaksineglass. Det har gjort det mulig å sette totalt 714 vaksinedoser så langt.

Torsdag 18. februar ble den 714. dosen med koronavaksine satt i Nærøysund kommune. Foreløpig går vaksineringen helt etter planen, og de fleste som får tilbud takker ja til vaksinen.

De 714 dosene med vaksine er satt på totalt 540 nærøysundere. 174 personer i Nærøysund er fullvaksinert med to vaksinedoser. 366 personer har påbegynt vaksinering og venter på dose 2. Blant de ferdigvaksinerte er 42 helsepersonell i kommunen.

Ferdig på sykehjem og omsorgsboliger

Nå i uke 7 er alle beboere på sykehjem, og bemannende omsorgsboliger for eldre ferdigvaksinert med dose 2.

Alle hjemmeboende over 85 har fått tilbud om vaksinedose 1, denne gruppen vil bli ferdigvaksinert om 3 uker.

Vi vaksinerer nå i gruppe 3 det vil si hjemmeboende. De fleste som er 81 år eller eldre vil ha fått tilbud om dose 1 nå i uke 7.

I Uke 8 vil vi motta doser nok for å sette dose 2 for de som står for tur, men får ikke vaksiner til å starte opp flere med dose 1.

Kommunen har fått beskjed om at vi må forvente å vaksinere i den stille uke. Dette betyr at de som får dose 1 i uke 10 får sin andre dose i den stille uken.

De fleste tar vaksinen

– Vi ser at det er gledelig mange som takker ja til vaksinen og vil berømme både pårørende og naboer som stiller opp slik at denLilly Olsen var blant de første utenfor institusjonene som fikk satt koronavaksinen. Helsesykepleier Eva Myhre Måøy satte den sprøyta.  eldre garden kan komme seg til vaksinelokalene som anbefalt, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Foreløpig gjelder samme reglene og tiltak for vaksinerte og uvaksinerte med tanke på avstand, antall personer til besøk og på arrangementer samt testing og karantene. Eneste unntak er at pårørende som kommer til regelmessig besøk for klemme sine kjære vaksinerte på sykehjem

Følger nasjonale prioriteringer

Nærøysund kommune følger de nasjonale retningslinjene for vaksinering, det vil si etter prioritert rekkefølge basert på alder og helsetilstand. Du vil få beskjed gjennom SMS eller oppringing fra Nærøysund kommune om når du er satt opp på vaksinering. Dette vil skje noen dager før aktuell vaksinedag.  Nærøysund kommune vil ikke kontakte deg gjennom andre kanaler. All vaksinering mot covid-19 er frivillig og gratis i Norge.