Har du hurtigtester liggende – lever dem gjerne tilbake

Det har kommet nye prioriteringer av bruk av hurtigtester. Blant annet er det kommet oppfordring om at alle ansatte i barnehager og skoler, samt elevene på skolene bør teste seg 24 timer før de returnerer til skole og jobb. Til trengs det mange hurtigtester. Så har du noen liggende som ikke er brukt lever dem gjerne tilbake slik at vi ikke går helt tom for tester.

Dersom alle elever og ansatte i skolene og barnehagene skal testes før skolestart vil dette bety at alle hurtigtestene Nærøysund kommune har på lager går unna. Det kommer noen flere hurtigtester i mellomjula, men disse må vi ha dersom det skulle oppstå et utbrudd på nyåret

– Vi ber derfor alle som tidligere har hentet hurtigtester, men som ikke har brukt alle om å levere disse tilbake. Det vil lette situasjonen og sikre bedre tilgang på hurtigtester, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Du kan leverer inn tester som ikke er brukt i åpningstiden på rådhusene, teststasjonene eller vaksinestasjonene.

Foreldre bes bruke tester de eventuelt har hjemme på sine barn, og ikke hente nye. Hvis familiene har tester til overs bes de levere disse inn på skolen. Det vil bli gitt beskjed fra skolene om når de leverer ut tester før skolestart. Foreldre bes melde inn gjennom skolens kanaler hvor mange tester de har tilgjengelig hjemme og hvor mange de kan levere tilbake.

Elever og ansatte som har gjennomgått covid 19 de siste 3 måneder trenger ikke å teste seg da de anses å ha veldig liten risiko for ny infeksjon. All slik testing på skoler er frivillig og et tilbud, barnehagebarn anbefales ikke testing, men her er det anbefalt at ansatte i barnehager tester seg. Testing før skolestart gjennomføres for å unngå en eventuell smitteøkning etter juleferien.

– Det er fint å teste seg før juleselskapet eller andre besøk, men slik testing er ikke prioritert og der må du brukes selvtester som du har handlet inn selv. Dersom du trenger hurtigtest utfra prioritert liste ber vi deg om bare hente antall hurtigtester som trengs umiddelbart for å teste korrekt antall personer i egen husholdning som har nyoppståtte symptomer. Det er ikke nødvendig med å ta flere hurtigtester dersom en er positivt, man skal da melde seg til PCR-test. Personer i karantene trenger heller ikke teste seg hver dag, men bare ved symptomer med mindre dette gjelder å teste seg ut av karantene som fortrinnsvis skal gjøres med PCR. Jeg håper at alle som kan hjelper til med en trygg skolestart, sier kommuneoverlegen.

Positive hurtigtester skal registreres i kommunen ved å bruke denne lenken: https://minside.kommune.no/innlogget/smitte-selvregistrering/hjemmetest?kommunenummer=5060

Det er nå åpnet for at foreldre kan registrere sine barn med denne lenken i tillegg til seg selv.

Prioritering for hurtigtester er slik:

Prioritet 1: Ansatte i helse- og omsorgssektoren og ansatte i andre kritiske

samfunnsfunksjoner som har mulighet for unntak fra karantene i arbeidstiden jfr. covid-19-

forskriften § 6e.

Prioritet 2: Personer med symptomer på covid-19 (også ved utbrudd).

Prioritet 3: Alle ansatte i barnehager og alle elever og ansatte i barneskole, ungdomsskole og

videregående skole bør teste seg innenfor 24 timer før de går på jobb eller skole første dag

etter juleferien. Helsedirektoratet ber kommunene sette av en selvtest til alle elever og

ansatte til dette formålet.