Godt møte med Statsforvalteren

Det ble et godt dialogmøte da statsforvalter Frank Jenssen og det meste av hans ledergruppe møtte den politiske og administrative ledelsen i Nærøysund kommune onsdag 3. april.

Statsforvalter Frank Jenssen (i midten) fikk sammen med store deler av sin ledergruppe et godt dialogmøte med ordfører Amund Hellesø, kommunaldirektør Karl-Anton Swensen og resten av den politiske og administrative ledelsen i Nærøysund kommune

Statsforvalteren i Trøndelag har som mål å få til ett kommunebesøk i hver av de 38 kommunene i fylket i løpet av hver valgperiode. 3. april var det Nærøysund som fikk besøk. Store deler av ledergruppa til Statsforvalteren deltok på møtet sammen med hele formannskapet og kommunedirektørens ledergruppe i Nærøysund.

Målet med møtet var å få til en dialog mellom kommunen og Statsforvalteren, hvor begge sider kunne komme med spørsmål og svar. I tillegg kan dette være utgangspunkt for videre samarbeid mellom partene.

Det var hovedfokus på de områdene Statsforvalteren utøver i Trøndelag på vegne av staten, dette gjelder blant annet tilsyn med kommunenes økonomi, arealforvaltning, landbruk og reindrift, klima og miljø, folkehelse samt oppvekst og levevilkår.

Naturlig nok var en del av møtet fokusert på den utfordrende økonomiske situasjonen i Nærøysund. Kommunedirektør Karl-Anton Swensen presenterte de økonomiske realitetene for både Statsforvalteren og formannskapet. Samtidig ble det tatt opp fra Statsforvalterens ledere at det gjøres mye bra i Nærøysund. Både når det kommer til dialog med reindriftsnæringen, landbruk, miljøarbeid, forebyggende arbeid for barn og unge, arbeid med utenforskap og arealforvaltning kom direktørene med gode tilbakemeldinger på det arbeidet Nærøysund gjør og har gjort.

Statsforvalter Frank Jenssen oppsummerte møtet med at det hadde vært en god dialog og at Statsforvalteren vil ta med seg de innspill som kom inn både i sitt eget arbeid og i dialog med overordnede myndigheter som de jobber tett med. Både Jenssen og flere av hans direktører understrekte også at de er på tilbudssiden for å veilede Nærøysund kommune i saker der det er behov for det.

Ordfører i Nærøysund Amund Hellesø mener også at møtet var nyttig og at Statsforvalteren kom med gode tilbakemeldinger og sine tanker om situasjonen i Nærøysund.

Statsforvalter Frank Jenssen ledet møtet mellom Nærøysund kommune og Statsforvalteren i Trøndelag.