Gjennomførte første kommunestyremøte på nett

Årets andre ordinære kommunestyremøte i Nærøysund kommune ble gjennomført fra hjemmekontor og spisebord hjemme hos kommunestyrerepresentantene og gjennom konferanseverktøyet Teams.

Som følge av koronaepidemien ble kommunestyremøtet 15. april gjennomført via nettmøte. Møtet ble gjennomført uten problemer og alle sakene ble vedtatt i stor grad slik innstillingene var.

Det var ikke mulig for de 37 kommunestyremedlemmene å samles til et ordinært møte på grunn av koronarestriksjonene. Derfor ble hele møtet denne gang gjennomført med videokonferanseverktøyet Teams. Selv om digitalt møte ikke fullt ut kan erstatte et fysisk møte var kommunestyremedlemmene enige om at møtet ble vel gjennomført under forutsetningene som var.

14 saker ble behandlet i møtet. Samt at kommunestyrerepresentantene ble informert om både kommunens arbeid rundt koronautbruddet, om kommuneøkonomien og om de pågående og planlagte byggeprosjektene i kommunen.

Nå skapte ingen av sakene stor debatt, men den debatten som var gikk greit å gjennomføre via Teams.

Dersom det ikke blir store endringer i koronatiltakene så er det stor sannsynlighet for at også neste ordinære kommunestyremøte blir gjennomført på samme måte. Neste kommunestyremøte er berammet til 11. juni.

Vedtok det meste som innstilt

Blant de 14 sakene så ble de aller fleste vedtatt som innstillingene du kan se her: https://innsyn.naroysund.kommune.no/ElementsInnsynNaroysund/Dmb/ShowDmbDocument?mId=34&documentTypeId=MI

I saken om strategisk næringsplan (saknummer 20/20) gikk flertallet i kommunestyret inn for et annet vedtak enn det formannskapet hadde innstilt. Der var det Arbeiderpartiets forslag som fikk flest stemmer og det lød som følgende:

1. Nærøysund Kommune godkjenner framlagte forslag til rullering av Strategisk Næringsplan Ytre Namdal 2020-2030.

2. Handlingsdelen i dokumentet må revideres på nytt og legges frem for Nærøysund kommunestyret til ny behandling innen 01.10.2020

I saken om Kystmuseet i Nord-Trøndelag Woxengs Samlinger Eiendom (saknr. 27/20) så ble det i tillegg til innstillingen på Kjartan Tørum som leder og Paul Woxeng Sollid som nestleder vedtatt at Barbro Gravseth blir fast medlem i styret. Siv Tove Arnøy blir vara i tillegg til Merethe Lervåg og Morten Haugerøy som var med på innstillingen fra formannskapet.

Delegerte til formannskapet

Kommunestyret vedtok også en midlertidig endring av delegeringsreglementet. Dette gjelder i forbindelse med koronasituasjonen og gir formannskapet midlertidig fullmakt til å vedta saker som ved normale omstendigheter skulle vært avgjort av kommunestyret. Fullmakten gjelder fram til 30. juni i år.

Fullmakten åpner for at gruppelederne i de partiene som ikke er representert i formannskapet kan være med og ha talerett i formannskapet. Av de åtte partiene i kommunestyret så gjelder dette Miljøpartiet de Grønne og SV. Saker som etter loven ikke kan delegeres fra kommunestyret kan ikke behandles i formannskapet og dette dreier seg om saker som har utgangspunkt i koronasituasjonen og som det haster å få avklart.  Kommunestyret vil få lagt fram alle vedtak som referatsaker.