Geiter bidrar til skjøtsel på Sør-Gjæslingan

Fredag ankom fem geiter Sør-Gjæslingan. Her skal de den kommende måneden bidra til å ivareta kulturlandskapet.

Nærøysund kommune og Museet Midt samarbeider om et skjøtselsprosjekt av kulturlandskapet i Sør-Gjæslingan. De første som bidrar til arbeidet denne sommeren kom til fiskeværet før helga - det var fem geitebukker fra Jettestuen AS.

Sist fredag dro fem geitebukker fra Jettestuen til en spesiell sommerjobb på Sør-Gjæslingan. Der skal de i en måned framover kose seg med det de finner i beiteområdet på Heimværet.

Geitene er utstyrt med NoFence – som er en elektronisk klave som sørger for at de holder seg innenfor angitte områder – slik at de beiter der de skal og ikke andre steder på øya.

Målet med prosjektet er å ivareta og utvikle det verdifulle biologiske mangfoldet som finnes i Sør-Gjæslingan. På denne måten kan kulturlandskapet i det fredede kulturlandskapet ivaretas og en bidrar til å stanse overgroing.

Det er i år utarbeidet en ny skjøtselsplan for Heimværet i Sør-Gjæslingan. I tillegg til at geitene skal gjøre sitt skal det i sommer gjennomføres skjøtsel av slåtteeng på Heimværet. I tillegg blir det skjøtsel av hundekjeks på flere av øyene på Sør-Gjæslingan.

Oppdretternes Miljøservice bidro til å få dyrene over fra Strandval til Sør-Gjæslingan

Mannskaper fra Oppdretternes miljøservice stilte opp med båt som kunne frakte dyrene fra Jettestuen på fastlandet og over til Sør-Gjæslingan.

– Det gikk veldig greit å få dyrene over, og vi er takknemlig for at OMS stilte opp og hjalp til, sier Anne Mette Haugan, som er rådgiver innen landbruk i Nærøysund kommune og som var med på turen over med bukkene 2. juni.