Ga Kolvereids historie i gave

Jan Morten Stræte og Sturla Nordbøe har laget et hefte med historier fra Kolvereid og gitt produktet i gave til Nærøysund kommune. Det kan du blant annet få kjøpt på biblioteket på Nøkkrosa på Kolvereid og hos Sport 1 Kolvereid Lillian Lyngstad, Ytringen

Nå kan du få en innføring i Kolvereids historie ført i pennen av Sturla Nordbøe og Jan Morten Stræte. Det takket være historieheftet «Et senter vokser fram», so de to kolvereidkarene har gitt i gave til kommunen. Heftet kan du blant annet få kjøpt på biblioteket på Nøkkrosa.

– Dette er noe vi har gjort for heimbygda fordi vi er stolte av plassen vi kommer fra, sier forfatterne Jan Morten Stæte og Sturla Nordbøe til Ytringen. De to var enige om at det manglet en oversikt over Kolvereids historie. Dermed startet de arbeidet med å samle historien. Dette har resultert i historieheftet «Et senter vokser fram», som de jobbet det siste året. Historieheftet er en gave til kommunen, og forfatterne tar ikke fem øre i honorar for jobben de har lagt ned i dette. Alt er gjort på dugnad, og all inntekt av salget går tilbake til hjemkommunen.

Heftet er i første omgang trykt i 300 eksemplar. Det er tilgjengelig for salg ved biblioteket på Kolvereid og på Sport 1 Kolvereid.

– Jeg synes det er flott at de har gitt denne gaven til Kolvereid. Det er noe som ikke finnes i hyllene på biblioteket fra før, sier biblioteksjef Gerd Toril Aune, som er den som har ansvaret for salget av bøkene.

På de åtti sidene finner du flere ulike historier, helt tilbake til 1597 da Kolvereid ble kirkested, og fram til vår tid. Hovedfokuset er på de siste 50-60 årene. Det er oversikt over kultur og idrett, veger og kommunikasjon, historiske bygg og kjente Kolvereid-folk. Det er også litt om bombingen av et lasteskip under krigen, om Kolvereid Fiskematkjøkken og om Kolvereid-dialekten med mye mer. Boka er illustrert med mange bilder.