Frode skal jobbe for miljø og klima

Frode Setran er Nærøysund kommunes nye klima- og miljøplanlegger.

1. mars hadde Frode Setran sin første arbeidsdag som klima- og miljøplanlegger. I denne prosjektstillingen skal han bidra til at Nærøysund blir en foregangskommune innen klima- og miljøarbeidet.

Det er en toårig prosjektstilling Frode Setran nå starter opp i. Den er blant annet støttet av klimasatsmidler fra Miljødirektoratet.

Oppgavene blir varierte. Gjennom klimasatsmidlene skal det fokuseres på klimavennlig arealplanlegging. I tillegg skal Frode samarbeide med representanter fra ulike deler av kommunens virksomhet, lokalt næringsliv og andre aktører for å finne gode løsninger for klima og miljø i og rundt Nærøysund. En av de store oppgavene som starter med en gang er å utarbeide en klima- og miljøplan for Nærøysund kommune. Denne skal være ferdig innen et års tid.

Tilbake etter 25 år

Stillingen som klima- og miljøplanlegger er underlagt avdelingen Strategi- og samfunn. Frode Setran kommer fra en stilling som rådgiver innen landbruk i samme avdeling. Arbeidsplassen er dermed ikke ny, for så vidt er ikke arbeidsoppgaven med kommunal forvaltning av miljøet helt ny heller. Frode Setran var i 1996-1998 ansatt som miljøveileder i Nærøy kommune.

– Det er veldig mye som har forandret seg på disse 25 årene. Den gang ble nok miljøarbeidet nedprioritert sett opp mot andre interesser.  Nå er bevisstheten rundt dette temaet noe helt annet enn den var den gang, sier Frode Setran. Han synes det er positivt at holdningene har endret seg til at ønsket om et bærekraftig samfunn står sterkt både hos næringsaktører og det offentlige. Nærøysund kommune har flere næringsaktører som jobber aktivt for å finne mer miljøvennlige og klimasmarte løsninger. Klima- og miljøplanleggeren ønsker å samarbeide med disse. Han vil blant annet bli en medspiller i arbeidet med å utvikle Kråkøya til et klimanøytralt energi- og industriområde.

Klimabudsjett

Også innad i kommuneorganisasjonen skal det tas grep for en mer klimavennlig drift – blant annet skal det ses på energibruk og øvrig klimaavtrykk. Kommunestyret har bedt om at det i forbindelse med kommunebudsjettbehandlingen også legges fram et klimabudsjett og det skal også utarbeides klimaregnskap for kommunen.

– Vi i kommunen må gå foran som et godt eksempel, sier Frode Setran, som får støtte av strategi- og samfunnssjef Camilla Vågan.

– Jeg er glad for at vi nå har fått på plass denne ressursen. Vi trenger et fokus på dette og det er viktig å ha en medarbeider som er dedikert til å jobbe med dette. Dette er et viktig satsingsområde for Nærøysund kommune og resten av samfunnet, sier Camilla Vågan.

Frode Setran
Rådgiver Landbruk