Frivillig innsats ga nye rullestoler

Nærøy- og Vikna Revmatikerforening, LHL Nærøy, LHL Vikna, Rørvik Sanitetsforening og Nærøysund Demensforening har sammen sørget for at det nå er på plass nye rullestoler på begge legekontorene i kommunen.

Nylig kom det på plass nye rullestoler på begge legekontorene i Nærøysund. Det er takket være bidrag fra flere frivillige organisasjoner i kommunen som gjør at det nå blir lettere å bli fraktet inn til legekontoret for pasienter som har vansker med å gå selv.

Under et husmøte på Rørvik helsesenter kom det fram at rullestolen som var på Rørvik legekontor var i dårlig forfatning og nesten ikke brukelig for pasienter med problemer med å gå. Også stolen på legekontoret på Kolvereid begynte å bli utslitt. Det ble ytret ønske om bidrag til sponsing av stol og flere lokale lag og foreninger gikk sammen om å skaffe nok midler til nye rullestoler.

Ved Rørvik legekontor bidro Rørvik Sanitetsforening, Nærøysund Demensforening, LHL Vikna og Nærøy- og Vikna revmatikerforening til ny stol.

Ved Kolvereid legekontor var det bidrag fra Nærøysund Demensforening, LHL Nærøy og Nærøy og Vikna Revmatikerforening som bidro til ny stol.

På begge legekontorene er det rullestoler av typen Easy Roller som er på plass. Dette er en stol som både er enkel og betjene og som ikke har løse deler som kan demonteres og forsvinne. Samme type brukes ofte på flyplasser og lignende.

Vi er takknemlig for at frivilligheten i Nærøysund er med og bidrar til en brukervennlig rullestol ved legekontorene våre, sier Tone Iren Nygård som er aktivitetsleder og samfunnskontakt i Nærøysund kommune.

Rullestolene er av typen Easy Roller, som er solid og uten løse deler som kan forsvinne.