Friskus er på plass

De første lagene og arrangørene er på plass på naroysund.friskus.com, men det er plass til mange flere. Allerede nå kan du registrere ditt lag på nettsiden og etter påske blir det workshop med opplæring i hvordan nettsiden kan benyttes.

Nærøysund kommune har tatt i bruk Friskus-portalen. Denne nettsiden skal gi en oversikt over hva som finnes innen kultur, idrett og øvrige frivillige aktiviteter i Nærøysund. Dette blir dessuten et viktig verktøy når fritidskortet innføres i løpet av våren. Etter påske inviteres det til workshops der ordningen skal presenteres nærmere.

Friskusportalen er en nasjonal portal som brukes i mange kommuner for å spre informasjon om aktiviteter og frivillig sektor. Nå har også Nærøysund blitt en Friskus-kommune. Denne kan du nå finne på nettadressen naroysund.friskus.com.

Mange funksjoner

Friskusportalen har mange funksjoner. Den skal fungere som en oversikt over lag og foreninger i Nærøysund. Den har også en aktivitetskalender som skal gi oversikt for alle når det skjer noe i kommunen. I tillegg blir det en ordning der man kan legge inn forskjellige småoppdrag som man ønsker å få utført.

– Friskus vil også bli et viktig verktøy når vi innfører Fritidskort-ordningen rundt 1. mai. Da vil det bli merket på portalen hvilke   aktiviteter og aktører som er en del av denne ordningen, sier prosjektmedarbeider i 0-24-prosjektet i Nærøysund, Stine Barstad Holm, som er hovedansvarlig for Friskus-portalen i Nærøysund. Fritidskortet er en ny ordning der barn fra vanskeligstilte familier får støtte fra kommunen til å være med på ulike aktiviteter. Det kommer mer informasjon om dette når fritidskortet lanseres.

Registrer dere nå

– Vi håper at lag og foreninger allerede nå begynner å registrere seg på Friskus.com. Det er viktig at vi får fylt opp med aktører før vi setter i gang med fritidskortet, sier Stine Barstad Holm. Alle som driver med frivillig aktivitet i Nærøysund oppfordres til å registrere seg som arrangør. Der kan man legge ut informasjon om sitt lag og på den måten gjøre det kjent blant alle som bruker nettsiden.

Etter at du har registrert deg som arrangør kan du begynne å legge ut informasjon om aktiviteter laget eller foreningen din har planlagt.

– I denne aktivitetskalenderen ønsker vi å samle alle planlagte arrangement og aktiviteter i Nærøysund. Dette blir et godt verktøy for å hindre at flere større arrangement blir gjennomført samtidig. Vi håper at de som har planlagt arrangement kan legge disse inn i kalenderen så fort de er bestemt, sier Stine Barstad Holm. Hun legger til at en aktivitetskalender for Nærøysund har vært etterlyst fra mange hold og at dette blir det beste verktøyet på dette området.

Det er helt gratis å registrere seg og legge inn arrangement på Friskus.

Workshop som introduksjon

For at flest mulig skal få kunnskap om Friskus-portalen og hvordan den fungerer er det planlagt workshop med opplæring i bruk av portalen etter påske. Det vil skje både på Kolvereid og Rørvik, samt et møte på Teams .

Det er planlagt workshop som går via Teams onsdag 7. april. I tillegg er det planlagt fysiske møter, dersom det er åpnet for det uken etter. Det første på Rørvik tirsdag 13. april. Dette vil være på Café Vikna på Rørvik Helsesenter. Den tredje samlingen blir på Kolvereid og storsalen Folla i Nærøysund kulturhus. Dersom koronarestriksjonene blir opprettholdt kan også disse samlingene bli gjennomført digitalt. Det kommer det nærmere informasjon om når workshopene nærmer seg.

De som har spørsmål kan ta kontakt med Stine på epost stine.holm@naroysund.kommune.no eller telefon 476 87 648. Du kan også benytte den adressen for å melde deg på ett av workshopene.

Se mer her (PDF, 109 kB)