Første tømmerlass ligger klar

Det første tømmerlasset ligger klar til utskiping fra den nye tømmerkaia på Marøya. Dette er en milepæl i arbeidet med å få transportert mer av tømmeret fra regionen med båt.

Nå ligger det første tømmerlasset klart til henting på Ytre Namdals nye tømmerkai på Marøya. Etter mange års arbeid har det blitt etablert en tømmerkai som kan frakte trevirke fra Ytre Namdal og Bindal ut i verden på en enklere måte.

Tømmerkaia er etablert på industriområdet på Marøya, rett ved der Rørvik Marina har sitt anlegg. Det er eiendomsselskapet TEFT som har stått for utbyggingen, blant annet med tilskudd Staten har for etablering av tømmerkaier.

Kommunalt initiativ

Det var på kommunalt initiativ at arbeidet med å etablere en tømmerkai i Ytre Namdal ble satt i gang for noen år tilbake. Flere alternativer ble vurdert før avtalen med TEFT Eiendomsutvikling ble inngått. De har nå etablert kaia, som i tillegg til å brukes til tømmertransport også skal kunne brukes til andre formål.

– Tømmertransporten er tinglyst og har bruksrett på kaia. Det finnes ikke andre kaier i området som er egnet til tømmertransport. Tømmeret har ganske stort volum, og det krever litt lagringsplass. Det har vi fått til her på Marøya og det er veldig positivt for skogbruket i Ytre Namdal, sier rådgiver innen skogbruk i Nærøysund kommune Egil Solstad. Plasseringen på Marøya er også gunstig med tanke på biltransport av tømmer både fra Vikna-øyene og i områdene lenger øst i Nærøysund.

Første lass med sitkagran

Den nye tømmerkaia har god lagringskapasitet og nylig ble det første lasset lagt klart for videre transport med båt. Det er planlagt at den første utsendelsen vil skje i løpet av våren. Det er stor glede blant både oppkjøpere og lokale skogeiere over at kaia nå er på plass. Det er Allskog som skal skipe ut første tømmerlass fra kaia. Det er et stort lass med tømmer av sitkagran fra Vikna-øyene som nå ligger klar til å sendes til Danmark og Tyskland hvor det blant annet skal brukes til materialer.

Målet er å få til flere anløp gjennom året til tømmerkaia på Marøya.

Større marked og mindre tungtrafikk

Den nye tømmerkaia i Nærøysund er en av flere i et nettverk av tømmerkaier langs kysten. Dette gjør det mulig å få sendt ut større mengder tømmer både til oppkjøpere i utlandet og innenlands. Det vil bidra til mindre tømmertransport på veiene over lengre avstander og gir skogeiere i Nærøysund og nabokommunene et mye større marked hvor de kan selge tømmeret sitt.

Tømmerkaia gir mulighet til mellomlagring før tømmeret hentes med båt til kunder i utlandet og i Norge. Dette lasset skal i løpet av våren til Danmark og Tyskland.