Første rundkjøring mot ny bydel

Leder for hovedutvalg vei i Trøndelag fylkeskommune Hallgeir Grøndtvedt sto for åpningen av den nye rundkjøringen.

Fredag 1. oktober ble Nærøysunds aller første rundkjøring åpnet. Det markerte samtidig starten på en ny bydel på Marøya.

Det var leder for fylkesutvalg for vei Hallgeir Grøntvedt som sto for den offisielle åpningen av rundkjøringen på fylkesveg 770 på Marøya. Dette var en historisk hendelse på mange måter. Dette er Ytre Namdals første rundkjøring. Samtidig markerer dette starten på en utbygging av Marøya som en ny bydel i tilknytning til Rørvik. Fra Nærøysund kommune deltok varaordfører Terje Settenøy. I forbindelse med åpningen sa han at det er et ønske at Marøya skal bli en ny bydel til Rørvik. Utbyggerne, som i hovedsak er firmaene Norbolig AS og Paulsen og Williksen AS har mange planer for området, og allerede neste år kan de neste forretningsbyggene være på plass og arbeidet med de første boligene settes i gang.

Nærøysund kommune har bidratt til prosjektet blant annet med å legge klar infrastruktur til framtidig utbygging i bakken. Det ligger nå klart for både vann og avløp, strøm og annet som trengs for den utviklingen som er planlagt. Rett ved bygger kommunen også et nytt høydebasseng, samt at den kommunale veien ned mot SinkabergHansens anlegg på Marøya nå blir lagt om fra rundkjøringen. Den vil åpne senere, og gi en mer egnet adkomst til dette industriområdet.

Det første konkrete beviset for en ny bydel åpnet også på fredag. Uno X åpnet sin nye bensinstasjon rett ved rundkjøringen, og med gode åpningstilbud samlet det seg raskt mange kunder på deres område. Bensinstasjonåpningen skjedde rett etter at rundkjøringen var åpnet og de første bilene fikk kjøre på den nye veistubben.

Den aller første turen etter at rundkjøringen var offisielt åpnet ble gjennomført av varaordfører Terje Settenøy i hans veteranbil – en Volvo Amazon.

Se video og bilder fra åpningen under: