Formannskapet ble servert en viktig frokost

Marit Måøy Holm, Henriette Rasmussen, Trine Måøy og Brit H. Buvarp fra Ytre Namdal Vekst hadde invitert formannskapet med blant andre Terje Settenøy, Gunnar Eirik Volden, Marit Dille og Tordis Fjær Solbakk til frokostmøte den 6. oktober.

I forkant av sitt møte på torsdag fikk formannskapsmedlemmene i Nærøysund servert en viktig frokost. Ikke bare fikk de god mat om morgenen, de fikk også lære mer om Ytre Namdal Vekst og behovet for å få flere tilrettelagte jobber for ungdom med ulike former for utviklingshemming.

Årets viktigste frokost ble arrangert av vekst- og attføringsbedrifter over hele landet torsdag 6. oktober. Ytre Namdal Vekst var en av bedriftene som inviterte til frokost, og her var spesielt de folkevalgte i formannskapet i Nærøysund invitert. Ytre Namdal Vekst er heleid av Nærøysund kommune og er i dag en arbeidsplass som både tilrettelegger for varig tilpasset arbeid for personer med utviklingshemming og som hjelper personer som har havnet utenfor arbeidslivet av ulike årsaker ut i jobb.

Årets viktigste Frokost arrangeres av ASVL, som er Arbeidsgiverforening for Vekst- og attføringsbedrifter sammen

I tillegg til mat fikk formannskapsmedlemmene servert informasjon om vekstbedriftenes arbeid.

med medlemsbedriftene i over hele landet. Denne frokosten rettet søkelyset mot at hele 8 av 10 utviklingshemmede mellom 18 og 25 år står uten jobb.

Datoen var ikke tilfeldig valgt. Dette var samme dag som statsbudsjettet ble lagt fram.For å dekke behovet for nye tilrettelagte jobber, må det bevilges penger til 1.000 nye arbeidsplasser årlig.

ASVL opplyser at i dag går ungdom med utviklingshemning rett ut i arbeidsledighet når de har fullført skolen. Det er dokumentert at utviklingshemmede med en tilrettelagt arbeidsplass (VTA) har en vesentlig bedre livskvalitet enn de som står utenfor. Også andre ungdommer med ulike utfordringer, har behov for en slik jobb, men de blir stengt ute av arbeidsmarkedet.

Formannskapsmedlemmene i Nærøysund fikk høre eksempel om personer som har vært tilknyttet Ytre Namdal vekst og som har kommet seg ut i arbeid. De fikk også høre mer om arbeidet hos den lokale vekstbedriften som er en viktig arbeidsplass som gir mange en meningsfylt hverdag.

Politikerne satte stor pris på frokosten og informasjonen de fikk. De skal ta med seg dette videre i eget parti og inn i kommunen.

Det var ikke bare mat og informasjon som sto på programmet. Trine Måøy fikk gjestene med seg på litt morgengymnastikk også.