Formaliserte beredskapsavtale med viktige samarbeidspartnere

Operativ leder i Vikna Røde Kors hjelpekorps Sten-Tore Sagmo og nestleder i lokalforeningen i Kolvereid Røde Kors Sten Johansen underskrev sammen med spesialrådgiver for samfunnssikkerhet og beredskap i Nærøysund kommune avtalen om samarbeid mellom kommunen og Røde Kors ved større akutte og alvorlige hendelser. Tidligere har Sanitetsforeningenes omsorgsgruppe underskrevet en tilsvarende avtale.

Nærøysund kommune har inngått samarbeidsavtaler knyttet til beredskap med både Røde Kors og sanitetsforeningene i kommunen. Dette er som viktig ledd i kommunens beredskapsplaner slik at de frivillige aktørene kan bistå på ulike måter ved større kriser, ulykker og katastrofer.

Kommunen har lenge hatt et godt samarbeid med frivillig sektor, men fram til nå har det ikke vært noe formalisert avtale om at frivillige lag og foreninger skal bidra dersom det oppstår kriser, større ulykker eller andre katastrofer der det er behov for assistanse på ulike måter. Nå har Nærøysund kommune inngått skriftlige avtaler med både Kolvereid Røde Kors, Vikna Røde Kors og Sanitetens Omsorgsgruppe. Sistnevnte omfatter medlemmer fra sanitetsforeningene Kolvereid, Skjolden, Ytre Kolvereid, Rørvik, Ryum og Ofstad.

– I forbindelse med oppdatering av kommunens beredskapsplaner har vi ønsket å inngå et formelt samarbeid med Røde Kors og sanitetsforeningene. De er viktige samarbeidspartnere som kan bistå kommunen og øvrige myndigheter ved behov i kriser, katastrofer og andre uforutsette hendelser, sier spesialrådgiver for samfunnssikkerhet og beredskap i Nærøysund kommune Ivar Kvalø. Onsdag 23. mars signerte han samarbeidsavtalen med de to hjelpekorpsene som Røde Kors har i kommunen. Avtalen med Sanitetens omsorgsberedskapsgruppe er signert tidligere.

Røde Kors har mange muligheter til å bistå i beredskapsarbeidet. De kan blant annet hjelpe til på leteaksjoner, ved evakuering, førstehjelp, trafikkdirigering, registrering, transport og medmenneskelige oppgaver som samtaler og det å gi «en hånd å holde i». Røde Kors har også tilgjengelig en del utstyr som kan benyttes ved ulike aksjoner – blant annet framkomstmiddel, førstehjelpsutstyr og sambandsutstyr.

Røde Kors og sanitetens omsorgsberedskapsgruppe blir med dette også involvert i kommunens beredskapsarbeid gjennom deltakelse i kommunens beredskapsråd.

I avtalen med Sanitetsforeningens omsorgsberedskapsgruppe omfatter samarbeidet blant annet når behov varsles, bistand på evakueringssenter eller pårørendesenter, bidrag til å følge opp personer i ulike aldre på forskjellige måter og drive forpleining av øvrig hjelpepersonell. Ifølge avtalen kan personell fra Sanitetsforeningene være på plass på to timers varsel og stille med inntil 20 medhjelpere.

– Jeg er veldig glad for at vi har fått på plass en formell avtale med disse viktige aktørene, sier Ivar Kvalø.

Ivar Kvalø er fornøyd med å ha fått på plass en avtale med Sten-Tore Sagmo og Sten Johnsen samt resten av Vikna Røde Kors og Kolvereid Røde Kors.

Ivar Kvalø
Enhetsleder helsestasjon