Fikk flott flygel i gave

Musikkrommet på nye Kolvereid skole er nå utstyrt med et flygel. Det har kommunen fått i gave fra Sigurd Engesnes, og det skal brukes både i skolesammenheng, i kulturskolens opplæring og i forbindelse med arrangement på biblioteket.

Sigurd Engesnes er oppvokst på Kolvereid. I dag er han frilansmusiker og medarbeider i Norsk Sangerforum i Oslo. Sin musikalske start fikk han på musikkskolen på hjemstedet. Musikkinteressen gjorde også at han i 1991 brukte konfirmasjonspengene sine til å kjøpe et flygel. Det har siden stått i barndomshjemmet på Kolvereid. Nå er Kulturskolelærerne Kjell Jørgen Sellæg og Anne Bråtteng fikk hjelp fra pianostemmer Erling Arne Pedersen til demontering, montering og til slutt stemming av flygelet. barndomshjemmet solgt og siden Sigurd ikke har plass til flygelet i leiligheten sin i Oslo ønsket han å gi det bort.

– Da jeg fikk høre at Sigurd ønsket å gi bort flygelet tok jeg kontakt og da snakket jeg med de andre kulturskolelærerne og biblioteket og fikk i stand en avtale, sier rektor for Nærøysund Kulturskole Øyvind Nordstrand.

Trillet til sin nye hjem

Det er et flygel av typen John Broadwood and sons som kommunen nå har fått. Det er 100 år gammelt, men fortsatt i meget god stand. Pianostemmer Egil Arne Pedersen – også han opprinnelig fra Kolvereid – var med på flyttingen og han har nå også stemt flygelet.

Vaktmestertjenesten ved Thomas Fallmyr, Bent Bråteng og Aksel Solvang Rønningen hjalp pianolærer Anne Bråtteng og kulturskolerektor Øyvind Nordstrand med å trille flygelet opp fra det gamle Engesnes-huset til nye Kolvereid skole.   Barndomshjemmet til Sigurd Engesnes er et av de nærmeste nabohusene til Kolvereid skole. Flyttingen gikk derfor med en tralle opp de nyasfalterte gangstiene til skolen. Flygelet ble så langt som mulig demontert i stua der det har stått i nesten 30 år og satt sammen igjen på skolen.  Vaktmestertjenesten stilte med bærehjelp og flyttingen gikk uten komplikasjoner.

Skal brukes mye

Flygelet har fått sin nye plass i musikkrommet i det nye skolebygget. Her skal det både brukes i skolesammenheng og av kulturskolens elever. Musikkrommet skal også kunne brukes av bibliotekets avdeling på Kolvereid og da kan det benyttes i sammenhenger der biblioteket har arrangement på kveldstid. Biblioteket holder til vegg i vegg med kulturskolen.

Sigurd Engesnes er veldig glad for at nye generasjoner av pianister på hjemplassen kan få bruke flygelet til å lære seg å spille.Flygelet er nå kommet på plass i musikkrommet på nye Kolvereid skole. Her skal det brukes av både kulturskoleelever og i andre sammenhenger.

– Det er fint for nye pianister å bli kjent med et skikkelig akustisk flygel. Det er noe helt annet å spille på et slikt instrument enn et elpiano. Du får en helt annen kjennskap til pianoet, sier Engesnes.

Et godt flygel

Med flygelet så har kulturskolen tre akustiske piano tilgjengelig i sine nye lokaler. Kulturskolerektor Øyvind Nordstrand sier at det 100 år gamle flygelet er i god stand og vil kunne brukes i mange år framover av både elever og andre som kan spille på det. Sigurd Engesnes utelukker ikke at han kan komme innom og spille på instrumentet når han er på hjemtraktene i framtiden.

– Jeg har spilt på flygelet hver gang jeg har vært hjemme, og kommer gjerne innom for å prøve det på skolen, sier Sigurd Engesnes.

Nærøysund kulturskole er svært takknemlig fra gaven fra familien Engesnes. Fredag ettermiddag ble det overrakt blomster til Sigurds far Toralf Engesnes. Anne Bråtteng overleverte blomstene. Hennes første pianolærer var nettopp Toralf, mens Sigurd Engesnes’ første pianolærer var Anne Bråtteng.