Fersk kommunedirektør med ferskt budsjettforslag

Mandag 31. oktober var Hege Sørlies siste dag som kommunedirektør i Nærøysund. Samme dag var Karl-Anton Swensens første dag i kommunen. Sørlie overrakte nøklene til kommunedirektørens kontor og ga sin etterfølger nyttig informasjon om kommunen han nå skal lede.

Denne uken har Nærøysund kommune fått ny kommunedirektør. Karl-Anton Swensen, opprinnelig fra Bolga i Meløy kommune har overtatt det øverste administrative ansvaret i Nærøysund etter Hege Sørlie. Etter bare noen dager i jobben fikk Swensen i oppgave å legge fram kommunedirektørens forslag til kommunebudsjett for 2023 og økonomiplan for de kommende fire årene.

Etter å ha ledet Nærøysund gjennom prosjektperioden og nesten i tre hele år etter kommunesammenslåingen gikk kommunedirektør Hege Sørlie mandag denne uken over i pensjonistenes rekker. Nå er det Karl-Anton Swensen som er kommunedirektør og dermed øverste administrative leder for rundt 1000 kommunalt ansatte i Nærøysund.

Karl-Anton Swensen er 57 år og opprinnelig fra Meløy. De siste ti årene har han vært rådmann i Lurøy kommune i Nordland. Han er utdannet siviløkonom og har dessuten erfaring som politiker på alle forvaltningsnivå. Han startet i Nærøysund mandag denne uken, og er nå godt i gang med å gjøre seg kjent med sin nye kommune.

Torsdag 3. november var det første møte med politisk nivå i Nærøysund for den nye kommunedirektøren. Da var det formannskapsmøte, og en av oppgavene der var å presentere administrasjonens forslag til kommunebudsjett for 2023 og økonomiplan for 2023-2026. Det var Hege Sørlie og resten av strategisk ledelse som hadde utarbeidet forslaget, likevel var det Karl-Anton Swensens oppgave å legge fram forslaget. Det ble gjort i samarbeid med økonomisjef Marianne Bakken Gyøry. Hele forslaget kan leses i dokumentet under.

Budsjettforslaget skal behandles av formannskapet 21. november og endelig avgjøres av kommunestyret i Nærøysund den 8. desember.

Torsdag 3. november hadde Karl-Anton Swensen sitt første møte med politikerne i Nærøysund. Da var det formannskapsmøte hvor blant annet forslaget til kommunebudsjett for 2023 ble lagt fram.

Les kommunedirektørens forslag til budsjett for 2023 og økonomiplan for 2023-2026 her