Feiret nye boliger

Ordfører Amund Hellesø kunne for første gang åpne et kommunalt bygg i Nærøysund. Fellesstua der åpningen foregikk er pusset opp og var en del av det gamle komplekset, men kjøkkenet i bakgrunnen og sju leiligheter er nye.

Tirsdag denne uken var det endelig tid for å feire at den nye fløyen i miljøtjenestens boligkompleks i Tverrvegen på Kolvereid var ferdig. Dette ble ordfører Amund Hellesøs første mulighet til å åpne et nytt kommunalt bygg i Nærøysund kommune.

Egentlig ble boligene tatt i bruk mens det ennå var Nærøy kommune. Men koronasituasjonen har gjort at selve markeringen av at de sju nye boligene har blitt tatt i bruk ble det først mulig å gjennomføre nå.De nye leilighetene er bygd i massivtre og har fått et spennende utseende.

Lang planlegging

Brukerne og de ansatte ved miljøtjenestens avdeling på Kolvereid har blitt vant til å vente. Planene om å erstatte en del av de gamle leilighetene i Tverrvegen med nye har pågått siden 2005. Det skjøt derimot fart i 2015. Riving av de gamle leilighetene startet i 2017, og planen var opprinnelig innflytting til sommeren 2019. Det ble derimot noen nye utsettelser slik at innflyttingen skjedde først rett før jul i fjor. Det var egentlig plan om å ha en åpningsmarkering tidligere i år, men det var først nå det var mulig å få det til.

Tirsdag 30. juni var kommuneledelsen, ansatte, beboere og deres familiers samlet til feiring av de nye leilighetene.

Sju nye leiligheter

Korridoren har høyt tak og kan nesten minne om en liten katedral Den nye fløya består av sju nye leiligheter. I tillegg er det tre leiligheter fra før i komplekset. Det er også en av leilighetene i den gamle delen som er gjort om til base og kontor for de ansatte.

– Denne kan lett føres tilbake til å bli en leilighet om behovet skulle dukke opp, sier enhetsleder for miljøtjenesten Ellen Westerberg.

Det er nå ni brukere som bor i komplekset. Den tiende leiligheten brukes som avlastningsleilighet. I tillegg bor det andre brukere i private boliger på samme tunet. Det gjør at det meste av miljøtjenestens virksomhet på Kolvereid nå er samlet på ett sted. I byggeperioden – etter at de gamle boligene i Tverrvegen ble revet – har brukerne vært fordelt på tre områder og før det var de fordelt på to ulike steder.

«Nordsjøturnus»

Samling av tjenestene gir mulighet for en bedre drift. Miljøtjenesten er de første i Nærøysund som får en såkalt nordsjøturnus. Det innebærer at åtte av de ansatte ved avdelingen har en turnus hvor de jobber lange dager i en periode. Deretter har de lange perioder fri. Turnusperioden går over åtte uker og så langt har dette fungert meget godt. For brukerne innebærer dette mer stabilitet og de får forholde seg til de samme personene gjennom hele dagen flere dager på rad. For arbeidsgiveren så betyr dette lavere sykefravær, mulighet til å ansatte alle i 100 prosent-stillinger samt at det ikke er nødvendig å leie inn ferievikarer. For de ansatte innebærer dette også fordelen med hele stillinger samt at de får lange friperioder.Avdelingsleder Tora Mollan og de andre ansatte og beboere er fornøyd med nybygget. Sammen med blant andre ordfører Amund Hellesø var det feiring av nybygget på tirsdag 30. juni.

– Dette er en vinn-vinn-vinn-situasjon og akkurat slik vi ønsker å ha det, sa ordfører Amund Hellesø da han fikk høre om løsningen.

Det er i tillegg til de åtte som går nordsjøturnus også ansatte som går i ordinær turnus.

Massiv-tre

Ordføreren, kommunedirektøren samt andre fra kommuneledelsen fikk en omvisning i de nye lokalene. Det nye bygget er oppført i massiv-tre og det er et passivhus som gir lavere energikostnader. Det har vært fokus på å ikke gjøre det til et institusjonspreg, men et hjem for beboerne. Hver leilighet er utstyrt med et kombinert stue og kjøkken, et soverom samt bad/vaskerom. I tillegg inneholder den nye delen et felles kjøkken og spiserom samt at den gamle fellesstua er pusset opp.

For ordfører Amund Hellesø så var dette første gang han åpnet en kommunal bygning etter etableringen av Nærøysund.

– Jeg synes dette har blitt veldig bra, sa ordføreren da han åpnet bygget.