Et møte med moderne byggdrift på arbeidslivsmessa

Ungdommene som var innom standen til Teknisk fra Nærøysund kommune fikk prøve en del av utstyret som brukes av de ansatte i Nærøysund kommune.

I år var for første gang de som jobber med tekniske tjenester i Nærøysund med på arbeidslivsmessa i SinkabergHansen arena. Mange av ungdommene som var innom standen til Teknisk fikk oppleve at moderne byggdrift er noe annet enn det mange kanskje hadde trodd.

Nærøysund kommune forvalter over 80 000 kvadratmeter bygg, samt veier, vann- og avløpsledninger og annen infrastruktur over hele kommunen. Til å ta vare på dette trengs det gode medarbeidere. Nærøysund har mange gode medarbeidere innen Teknisk i dag, men vil også ha et stort behov i framtiden. Derfor var det naturlig at Nærøysund kommune stilte med medarbeidere på Arbeidslivsmessa i SinkabergHansen arena onsdag 26. oktober som kunne gjøre ungdommene som mer bevisst hvilke muligheter det er innen både byggdrift og kommunalteknikk i Nærøysund kommune.

Kjell Martin Blikø, Dag Espen Ramfjord og Kim Roger Urdshals sørget sammen med flere andre fra både byggteknikk og kommunalteknikk for at besøkende på Arbeidslivsmessa fikk et innblikk i arbeidet ved Teknisk i Nærøysund kommune.

Fra og med høsten 2023 ønsker Teknisk å få inn lærlinger i virksomheten. Nærøysund har mange lærlinger på andre tjenesteområder, men det har manglet innen Teknisk. En lærlingordning vil både gi rekruttering til kommunen og være et godt tilbud for de som velger dette løpet. Det vil i utgangspunktet være én lærlingstilling innen byggdrift og én innen kommunalteknikk.

– Innen byggdrift er det behov for mange ulike fagfelt, både elektrikere, rørleggere, malere, tømrere og det som tidligere het vaktmester, som nå heter byggdrifter, forteller avdelingsleder for byggdrift Thor Lanesskog, som er godt fornøyd med Arbeidslivsmessa.

På arbeidslivsmessa ble noen av hjelpemidlene medarbeiderne på Teknisk benytter seg av vist fram. Fra vaskeroboten som brukes til rengjøring i SinkabergHansen arena til infrarødt termokamera og rørinspeksjonsutstyr. Det var også mange som prøvesatt sekshjulingen og brannbilen som var med inn i hallen og som fikk høre litt om hvordan det er å jobbe i denne tjenesten.

I tillegg til Teknisk var også Helse og velferd fra Nærøysund kommune representert på årets Arbeidslivsmesse sammen med mange andre aktører fra lokalt næringsliv.

Se flere bilder fra standen her: