Et break i skoletida

Om ikke skoledagen ble snudd på hodet, ble det i alle fall en annerledes skoletime da Daniel Grindeland ga elevene på mellomtrinnet en innføring i hip hop og breakdans.

Denne uka har elevene ved Rørvik skole, samt danseelever ved Nærøysund kulturskole fått lære mer om hip hop og breakdansing. Breakdanseren Daniel Grindeland har for fjerde gang besøkt Nærøysund for å spre danseglede blant kommunens yngste.

Egentlig var det planlagt kulturverksted med påfølgende nyttårsball for elevene på Rørvik skole denne uka. Men koronasituasjonen gjorde at dette ikke kunne gjennomføres. Ett av de planlagte innslagene på kulturuka var dansekurs med Daniel Grindeland. Bergenseren Grindeland er en av landets fremste dansere, både som en del av Absence Crew og på egenhånd. Han har blant annet deltatt i Norske talenter og hatt danseoppvisninger og holdt kurs mange steder. Tre ganger tidligere har han vært på Rørvik, og det har vært såpass vellykket at han ble ønsket tilbake ennå engang.

Det var fjerde gang Daniel Grindeland besøkte Rørvik. – Daniel skulle egentlig komme i fjor også, men da ble kulturverkstedet avlyst, og han fikk ikke tid til å komme senere. I år ble også kulturverkstedet avlyst, men vi ville ikke risikere at han ikke kunne komme på et annet tidspunkt, derfor valgte vi å gjennomføre opplegget med Daniel, og samtidig utvide opplegget til å involvere både mellomtrinnet og kulturskolen, forteller lærer Aslaug Hestø, som koordinerer kulturuka på Rørvik skole.

Under kulturverksteduka på Rørvik skole får elevene prøve seg på ulike områder, alt fra kunst og matlaging til mer praktiske oppgaver innen realfag. Hovedsakelig er dette oppgaver som resulterer i innslag på nyttårsballet. Vanligvis velger de et område å fordype seg i, det gjør at ikke alle får prøve seg på dans. I år ble det derimot god mulighet for alle elevene fra 5.-10. klasse å få opplæring i hip hop fra Daniel Grindeland.

– Jeg skal ha totalt 17 timer fra mandag til torsdag, så det blir mye å gjøre, sa danseren på mandag. Det begynteDaniel Grindeland hadde en innføring i hip hop også for elever fra Nærøysund kulturskole.   forholdsvis rolig med en innføring i hip hop og breakdans-kulturen for elevene på mellomtrinnet. Senere på dagen startet første danserunde i SinkabergHansen Arena. Der ble det innføring i grunnleggende breakdansing klassevis gjennom hele uka. Mange av elevene fikk lære seg noen nye dansemoves i løpet av timene med Daniel.

Daniel Grindeland har hatt oppgaver også på kveldstid under oppholdet i Nærøysund. Tirsdag og onsdag har han hatt workshop for hip hop-elevene fra Nærøysund kulturskole. Det med samlinger på både Kolvereid og Rørvik. Dette var noe danseelevene satte stor pris på og de fikk også med seg noen tips og råd på veien fra gjestelæreren.

Det ble mange timer sammen med unge nærøysundere i SinkabergHansen Arena for Daniel Grindeland. Her er han sammen med danseelever fra Nærøysund kulturskole.