Endringer i koronatiltak i Nærøysund

Som følge av endringer av nasjonale retningslinjer så følger også Nærøysund kommune opp med endringer i nasjonale tiltak. Det omfatter blant annet åpning av utendørs idrettsanlegg, muligheter for å få flere deltakere i begravelser, samt mulighet for å gjennomføre øvelser for kor og korps.

Helsemyndighetene har gjennomført noen endringer i råd og retningslinjer for bekjempelse av koronasmitte. Nærøysund kommune følger opp disse på de aller fleste områder. Kommunen har derimot ventet med å åpne utendørs idrettsanlegg som fotballbaner og lignende. Dette har vært gjort i dialog med idrettslag i kommunen. Nå har kommunal kriseledelse i Nærøysund kommune bestemt at idrettsbanene er åpne, om man følger de nasjonale retningslinjene som omhandler smittetiltak på idrettsanlegg. Det gjelder blant annet at ikke mer enn fem personer skal være samlet på et område. Det skal holdes minst to meters avstand mellom hver deltaker. Det er mulig å samle flere grupper på store baner, men da må det holdes god avstand mellom gruppene.

Det blir opp til idrettslagene å velge om de vil drive organisert trening. Idrettslag som eier sine egne anlegg kan gjøre egne avgjørelser om åpning. Dette gjelder blant annet kunstgressbanen på Kolvereid, samt Nærøy ILs anlegg i Varøya.

Garderobeanlegg vil ikke være åpne. Det vil heller ikke bli en åpning av idrettshallene.

Kirkelige arrangement

Det har kommet flere henvendelse fra menighetene i kommunen om mulighet for å øke antallet deltakere på begravelser. Det har fram til nå vært en begrensning på 15 personer. Det åpnes nå for at kirkene kan ha inntil 50 deltakere på begravelser i Nærøysund. Det understrekes derimot at dette gjelder for de største kirkene der kriteriene om avstand for smitteverntiltak kan overholdes. Kirkelig fellesråd i Nærøysund blir nå utfordret til å gjøre beregninger med bakgrunn i avstandsbegrensninger om hvor mange som kan være til stede i hver kirke. Om en ønsker å ha flere deltakere i en begravelse enn det de minste kirkene har kapasitet for så oppfordres man til å se på muligheten til å ha bisettelse i et større kirkebygg.

Ordinære gudstjenester vil fortsatt ikke være mulig å gjennomføre, det åpnes heller ikke for økt deltakelse i dåp og bryllup.

Øvelser

Denne uken ble det godkjent en veileder for smitteverntiltak for øvelser for kor, korps og tilsvarende. Denne veilederen gjelder også i Nærøysund så lenge smitteverntiltak blir fulgt. Dette omhandler også her en minsteavstand på to meter, samt at andre hygienetiltak må gjennomføres. Det er bare grupper opp til 30 personer som kan samles til felles øving.

Det understrekes på dette området at de kommunale kulturhusene fortsatt holdes stengt. Det blir dermed ikke mulighet til å øve i disse for kor og korps som bruker kulturhusene som øvingsrom. Det skyldes i hovedsak knappe ressurser på rengjøring, da hygienen i andre kommunale bygg som helseinstitusjoner, skoler og barnehager må prioriteres av renholderne.

Linker:

Fotballens koronavettregler: