Endelig har småskolen fått eget skolebibliotek

Skolebibliotekar og lærer Anette Christiansen har stått i bresjen for å få etablert et bedre skolebibliotektilbud for småtrinnet på Rørvik skole.

Nå kan elevene i 1.-4. klasse på Rørvik skole endelig boltre seg på sitt eget skolebibliotek. Lærer og skolebibliotekar Anette Christiansen har stått i bresjen for arbeidet som har gitt en bokoase for elever og ansatte.

– Her på småskolen har vi ikke hatt eget bibliotek. Vi har bare hatt et lite bokrom tidligere. Nå har vi fått en liten oase her som skal kunne brukes til både lek og læring, forteller skolebibliotekar ved Rørvik skole Anette Christiansen. Hun tok initiativet til å få etablert et bedre bibliotektilbud på skolen for de rundt 200 elevene fra 1.-4. klasse. Med hjelp fra familien, noen elever og mannskaper fra Teknisk i kommunen er det tidligere klasserommet forvandlet til et bibliotek. Klasserommet ble ledig da fjerdeklassene flyttet over i paviljongbygget ved siden av. Det tidligere bokrommet er pusset opp til nytt grupperom med blant annet malingen som ble igjen etter oppussingen av bibliotekrommet.

Anette har stått for maling og innredning av biblioteket. Ansatte fra Teknisk har bidratt med malingen og bidratt til å demontere og fjerne det som var på rommet fra før, og elever fra ungdomsskolen har bidratt til å male. Skolen har i tillegg kjøpt inn noen nye møbler til rommet.

Biblioteket ligger i tilknytning til allrommet på småskolen og kan benyttes til ulike formål. Mange klasser har allerede begynt med faste turer til biblioteket for å lese selv eller bli lest til. Elevene kan også låne med seg bøker til klasserommene.  Rommet kan også brukes for elever som trenger å trekke seg tilbake for spesialundervisning og til ulike gruppeoppgaver.

– Her får også elevene mulighet til å lære seg å bruke et bibliotek og finne fram i boksamlingen, forteller Anette Christiansen, som også håper på at oppgraderingen av boksamlingen på skolebiblioteket.

– Dette har vært et kjempeløft for småskolen. Dette har vi ventet på i mange år. Biblioteket er et viktig grep i arbeidet med å øke leselysten blant elevene. Vi ser at ungene trives på biblioteket og at de gleder seg til å komme dit. Anette har gjort en kjempejobb med å få realisert dette, sier inspektør ved Rørvik skole Barbro Langøien Gravseth.