Digital TV-aksjon med noko attåt

Terje Settenøy, som leder den lokale aksjonskomiteen og kommunens servicekontormedarbeider og erfaren trubadur Willy Eidsmo har vært rundt på helseinstitusjonene i kommunen for å informere om årets TV-aksjon og underholde beboerne denne uka. Under årets TV-aksjon gjennomfører Nærøysund kommune markeringen i hovedsak digitalt, men noen analoge innslag er det. Blant annet har beboere på helseinstitusjonene fått underholdning og informasjon om årets aksjon.

– Når det er vedtatt at vi skal gjennomføre TV-aksjonen digitalt så vet vi samtidig at det er en del som ikke er på digitale plattformer. Derfor har vi også tatt turen ut på institusjonene for å underholde og informere om TV-aksjonen. Samtidig har de som har ønsket det kunne gi et bidrag til aksjonen rett i bøssene uten å tenke på digitale løsninger, forteller Terje Settenøy, som er leder for kommunens TV-aksjonskomité. Han har mandag og tirsdag denne uka vært på fire samlinger sammen med kommunens syngende medarbeider Willy Eidsmo. I tillegg til å jobbe i kommunens servicetorg har Eidsmo en lang fartstid som trubadur, og sammen har Willy og Terje skapt god stemning samtidig som de har fått fram noe av budskapet rundt årets TV-aksjon.

I år er det organisasjonen Plan International som mottar inntektene fra TV-aksjonen. De skal bruke pengene til å bekjempe barneekteskap i flere land rundt om i verden. Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Gjennom årets TV-aksjon skal vi sammen gi jenter muligheten til å velge sin egen framtid, og vie seg til livet. Med årets TV-aksjon skal vi nå ut til tre millioner mennesker for å få slutt på barneekteskap i de landene der problemet er størst: Bangladesh, Nepal, Mali og Niger. Tiltakene vil styrke, beskytte og utdanne jenter.

Nærøysund har altså valgt en digital løsning på TV-aksjonen i år, det blir dermed ikke noen dør til dør-aksjon i kommunen i år.

– Det er ikke så mange som har kontanter hjemme, samtidig kan enda flere få muligheten til å gi enn bare de som er hjemme i den perioden bøssebærerne går runden. Vi håper at flest mulig nærøysundere stiller opp og bidrar med støtte til årets aksjon, sier Terje Settenøy.

Gå inn på nettsiden https://blimed.no/ for å finne ut hvordan du kan gi. Der kan du også opprette din egen digitale innsamlingsbøsse og på den måten bidra til innsamling av penger til årets TV-aksjon.

Se video fra et av de totalt fire besøkene her:

Se flere bilder fra besøkene her: