Deler publikum på to forestillinger

Sigmund Kveli, Arnt Egil Rånes og Harald Morten Bremseth gjester Nærøysund kulturhus. De som har kjøpt billett fordeles på to forestillinger av smittevernhensyn.

Onsdag 9. september blir det for første gang på over et halvår et kulturarrangement i Nærøysund kulturhus. Men når Kveli Rånes Bremseth Show går av stabelen så blir de som har kjøpt billett fordelt på to forestillinger.

Trioen Sigmund Kveli, Arnt Egil Rånes og Harald Morten Bremseth hadde opprinnelig planlagt besøk til Nærøysund kulturhus i vår. Men det måtte utsettes på grunn av koronasituasjonen.

Nå er det endelig snart tid for besøk, men koronautbruddet fører til noen endringer denne gang også.

– For å kunne holde god nok avstand mellom publikum etter smittevernreglene får vi inn 121 personer i storsalen. Det betyr at vi må dele publikum på to forestillinger for å få plass til alle, sier enhetsleder for kultur i Nærøysund kommune Tom Antonsen.

Publikum blir kontaktet

Det er solgt 238 billetter til forestillingen. Billettkjøperne vil bli fordelt på de to forestillingene. Den første forestillingen avholdes klokken 18.00, mens forestilling to blir klokken 20.30. De som har kjøpt billett vil bli kontaktet i løpet av denne uken med beskjed om hvilken forestilling de har fått plass på.

Dersom noen ikke ønsker å bruke sine billetter etter denne endringen så kan de få refundert sine utgifter dersom de gir beskjed innen 26. august. Eventuelle ledige billetter vil bli lagt ut for salg etter dette.

Smitteverntiltak

Det må gjennomføres flere smitteverntiltak i forbindelse med gjennomføringen av første kulturarrangement siden mars i kulturhuset. For det første må publikum sitte på stoler med riktig avstand på gulvet i storsalen. Skulle man ha brukt amfiet ville det ikke blitt plass til mer enn rundt femti publikummere.

Publikum vil slippes inn via hovedinngangen etter at de har spritet hender og registrert seg. Det vil ikke være nummererte plasser i salen. Personer som tilhører samme husstand kan flytte stolene nærmere hverandre, men ellers må folk holde avstand inne i salen. Det skal være en meter mellom hver publikummer som ikke tilhører samme husstand. Dørene åpner en halvtime før forestilling.

Utgang vil skje gjennom kinoinngangen. Publikum bes om å holde god avstand også på vei ut av forestillingen. Både utøvere og lokale arrangører ser fram til å kunne gi et kulturtilbud i kulturhuset igjen, selv om det må gjennomføres en del ekstratiltak.

Kulturmedarbeider Kari L. Hestad, enhetsleder for kultur Tom Antonsen og konsulent Stine Barstad Holm setter smitteverntiltak i fokus når det 9. september igjen blir forestillinger i Kulturhuset i Nærøy. Publikum skal sitte med god avstand til hverandre på stoler i salen.