De eldres kulturtilbud inn på Friskus

Nå kan alle følge med på hva som skjer på eldreinstitusjonene i kommunen. Nå er oversikten over det som skjer på Nærøy bo- og behandlingssenter og Rørvik sykestue lagt ut på Friskus-portalen.

– Vi er på Friskus er først og fremst for å orientere og invitere pårørende og andre interesserte til å delta på de ulike arrangementene vi har på institusjonene våre, sier aktivitetsleder og samfunnskontakt i Nærøysund kommune Tone Iren Nygård.  Det er viktig for Nærøysund kommune at de eldste innbyggerne i Nærøysund kan få et kulturtilbud der de bor, og det ønsker vi å synliggjøre gjennom Friskus-kalenderen.

Tone Iren Nygård

Friskusportalen skal samle oversikt over all aktivitet innen kultur og andre fritidsaktiviteter i Nærøysund. En stor del av kommunens lag og foreninger er samlet på Friskus – både for å informere om sine kommende aktiviteter og generelt om sin virksomhet. Nå er Nærøy bo- og behandlingssenter på Kolvereid og Rørvik sykestue representert med egne arrangørsider på Friskus.

– Vi har valgt NBBS og Rørvik sykestue, men arrangementene er åpne for alle beboerne på henholdsvis Kolvereid og Rørvik. Det vil si at alle arrangement på både NBBS, Sjøsiden og Bjørkåstunet vil stå under NBBS, mens arrangement på Café Vikna, Rørvik sykestue og Soltoppen står under Rørvik sykestue, forteller Nygård. En stor del av arrangementene er også åpne for pårørende og andre i målgruppen.

Enda mer kultur inn i omsorgtjenestene er forankret i kommunens samfunnsplan som sier at vi skal redusere barrierene for deltakelse i samfunnet. Det er også i tråd med reformen Leve Hele Livet hvor målet er å ta vare på eldres forhold til famille, venner og sosialt nettverk og skape gode opplevelser og møter.

Tone Iren Nygård ønsker dessuten at synligheten på Friskus fører til at flere aktører kan bidra med aktiviteter og underholdning for de eldste innbyggerne i samfunnet vårt. De som ønsker å bidra kan kontakte Nygård.

Tone Iren Nygård
Aktivitetsleder/samfunnskontakt