Bli med på vårrengjøring i naturen

19. mars er årets vårryddedag. Nærøysund er den kommunen i landet med lengst strandlinje. Nå kan du bidra til å holde ditt nærområde rent. Sekker kan du hente gratis hos kommunen og Oppdretternes Miljøservice kan være behjelpelig med å hente avfallet.

Det er Hold Norge Rent som oppfordrer folk over hele landet til å ta et ekstra tak for strandrydding og annen rydding i naturen den 19. mars. Nærøysund kommune har totalt 3600 kilometer med strandlinje, og selv om det har vært gjennomført en god del rydding de senere årene er det fortsatt mye søppel igjen langs strandkanten i kommunen.

– Vi oppfordrer folk til å rydde med seg litt søppel hver gang de er ute i naturen – alle monner drar. Samtidig er vårryddedagen en god mulighet til å komme seg ut og rydde strender og naturen for øvrig. 19. mars markerer starten på en lang ryddesesong som varer til ut på høsten, sier klima- og miljøplanlegger i Nærøysund kommune Frode Setran.

I Ytre Namdal har Oppdretternes Miljøservice (OMS) drevet organisert strandrydding de senere årene. OMS har blant annet engasjert ungdom i sommerjobb til strandrydding. I tillegg har de faste ansatte som rydder langs sjøkanten i regionen året rundt.

OMS kan hente sekkene med søppel som blir samlet inn i forbindelse med vårryddedagen. Det gjør det lettere å bli kvitt alt søppelet du plukker opp.

– Ta kontakt med OMS for å fortelle hvor sekkene står. Så lenge det er framkommelig med bil eller båt kan de komme og hente søppelsekkene, forteller Frode Setran.

OMS kan kontaktes på epost: post@oms-as.no eller telefon 900 84 729

Dersom du trenger sekker for å rydde i kan du hente dette hos OMS eller på kommunehusene på Kolvereid og Rørvik. Det jobbes også med at sekker også skal kunne hentes andre steder i kommunen.

For å avtale henting av søppelet må du i forbindelse med Vårryddedagen gå inn på nettsiden ryddenorge.no og registrere din aksjon. På denne nettsiden er det en oversikt over eksisterende ryddeaksjoner eller du kan opprette en egen ryddeaksjon og invitere med deg venner og kjente. Du kan også bruke Rydde-appen til å registrere deres aksjon.

Vårryddedagen avholdes nå slik at ryddingen kan gjennomføres før ferdselsforbudet i enkelte områder trer i kraft 15. april og hekketiden ikke er i gang for fuglene ennå.

Husk å ta med gode arbeidshansker, litt mat og drikke og friskt mot til å gjøre det litt triveligere rundt deg denne dagen.

– Det er også god folkehelse å komme seg ut i naturen på denne måten, sier Frode Setran, som blant annet oppfordrer skoleklasser samt lag og foreninger å ta turen ut i sitt nærområde for å rydde.

Les mer om aksjonen her:

Hold Norge Rent inviterer til årets vårryddedag lørdag 19. mars. Nærøysund kommune oppfordrer flest mulig til å delta på aksjonen for å bidra til renere natur i kommunen.

Frode Setran
Rådgiver Landbruk