Bli med på strandryddeuka

Syrene Ingulfsvann Holmboe, Anne Grete Moen og Frode Setran i Nærøysund kommune har ryddeutstyr liggende på servicekontorene på Kolvereid og Røvik som alle som skal på strandrydding kan komme og hente.

Fra 8.-17. september avholdes årets strandryddeuke. Nærøysund kommune er den kommunen i landet med lengst strandlinje. Derfor oppfordres alle innbyggerne til å bidra til å rydde. Du kan nå hente ryddeutstyr på servicekontorene på Kolvereid og Rørvik.

Foreningen Hold Norge Rent gjennomfører hvert år i starten av september den nasjonale strandryddeuka. Alle oppfordres til å delta på dugnaden. Både store og små ryddeaksjoner bidrar til en renere natur. Ta med deg hansker og søppelsekk, og plukk du også. Alt fra at familien tar seg en ettermiddagstur ut i fjæra eller bedrifter tar med sine ansatte ut på rydding er gode bidrag.

Nærøysund kommune har fått tilsendt både hansker og sekker fra Hold Norge Rent som deles ut til de som ønsker å være med på aksjonen.

– Disse kan hentes ved servicekontorene på kommunehusene på Rørvik og Kolvereid, opplyser miljø- og klimarådgiver i Nærøysund Frode Setran. Han forteller at kommunen og Hold Norge Rent har et samarbeid med Oppdretternes Miljøservice (OMS) som kan komme og plukke opp sekker med søppelet som er ryddet.

– Ta kontakt med OMS på telefon 913 38 177, så kan de komme og hente søppelet der det er plukket. Da slipper du å ta med søpla hjem. Pass på å plasser det slik at de lett kan få det med seg, sier Frode Setran.

Dersom du vil at din innsats skal vises og kanskje få med enda flere på ryddedugnaden i ditt område kan du registrere det som et ryddearrangement på holdnorgerent.no. Her kan du kanskje også finne et ryddearrangement du kan være med på. Alternativt kan du ta med deg familien, venner eller kollegaer og rydde og ha en meningsfylt samling ute i naturen. I fjor deltok over 800 000 nordmenn på Strandryddeuka. Mottoet til Strandryddeuka er Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

Du kan lese mer om Strandryddeuka på Hold Norge Rents nettsider

Under Strandryddeuka i fjor hadde Hold Norge Rent lagt en av sine arrangement til Nærøysund. Du kan se video fra dette her: