Bli med og rydd en strand

Fortsatt er det mye søppel langs Nærøysunds rundt 3600 kilometer med strandlinje. Nå kan du bidra til rydding under Strandryddeuka i september.

9.-18. september går årets utgave av Strandryddeuka. Nærøysund er en av kommunene Hold Norge Rent vil sette ekstra fokus på i forbindelse med årets strandryddeuke. Onsdag 14. september markeres «Rydd med jobben»-dagen og da oppfordres alle til å være med og rydde og til en samling etter ferdig økt i Norveg.

Nærøysund er den kommunen i Norge med totalt lengst strandlinje – til sammen rundt 3600 kilometer. Samtidig har det de senere årene blitt gjort en god innsats fra både frivillige og profesjonelle aktører som har ryddet i og rundt sjøkanten i kommunen. Denne store innsatsen er også lagt merke til av Hold Norge Rent, som er en ideell organisasjon som jobber mot forsøpling. Hold Norge Rent gjennomfører flere nasjonale ryddedugnader. En av de største av disse er strandryddeuka, som gjennomføres hver høst. Strandryddeuka arrangeres i september, og sammenfaller med International Coastal Cleanup Day, med 800 000 frivillige verden over.

I Strandryddeuka, som varer fra 9. til 18. september, er det ulike tema for hver dag. Onsdag 14. september er «Rydde med jobben»-dag. Dette blir dagen med ekstra fokus på Nærøysund. Representanter fra Hold Norge Rent kommer til oss og sammen med lokale aktører skal det ryddes langs noen av strendene i Nærøysund.

Nærøysund kommune og Hold Norge rent har fått med to lokale aktører som er helt i front på landsbasis i å bekjempe plastsøppel langs strendene. Det er Oppdretternes Miljøservice og Oceanize.

Oppdretternes Miljøservice har i flere år ryddet i strandsonen i ytterdistriktet. På sommeren har de engasjert mange ungdommer med å rydde, samt at de har flere heltidsansatte som rydder året rundt og med det har vært en viktig grunn til at Nærøysund har kommet et godt stykke på vei i å få renere strender. Samtidig er det en del igjen, og det kommer fortsatt mer plast og annet søppel inn til strendene slik at arbeidet må fortsette.

Oceanize har i løpet av de siste årene blitt landsledende på å samle inn plast fra blant annet havbruksnæringer for å sørge for at dette materialet kan gjenvinnes og bli til nye produkter. Dette er et viktig bidrag til at plast ikke blir liggende i naturen, men resirkuleres og brukes på nytt.

– Ettersom 14. september er «Rydd med jobben»-dagen så oppfordrer vi bedrifter rundt om i Nærøysund til å bruke litt av dagen til å rydde i sitt nærområde. Det kan også alle andre gjøre både denne dagen, ellers i Strandryddeuka og resten av året, sier klima- og miljørådgiver i Nærøysund kommune Frode Setran.

Hovedaksjonen i forbindelse med den 14. september vil være på Nærøya. De som ønsker å være med der kan melde seg på og bli med så lenge det er plass. De som har egne båter som kan ta dem til Nærøya oppfordres til å bruke disse for å være med. Det er også mulig å rydde strender andre steder i kommunen dersom en ikke kommer seg til Nærøya. Oppmøte er ved Norveg klokken 11.00 og etter ryddeaksjonen blir det samling i Norveg med matservering og mer informasjon om strandrydding.

Etterpå er det åpent for omvisning på Oceanizes anlegg på Matmortua. Dette skjer fra klokken 17.00.

– Vi håper flest mulig deltar på aksjonen og med det bidrar til bedre miljø i Nærøysund, sier Frode Setran. De som ønsker å være med på aksjonen og samlingen på Norveg kan melde seg på til ham på telefon 991 65 871 eller epost frode.setran@naroysund.kommune.no.

Dersom du allerede nå ønsker å komme i gang med rydding kan det hentes ryddeutstyr på kommunehusene på Kolvereid og Rørvik.

Les mer om strandryddeuka har:

Se mer om aksjonen 14. september her:

Frode Setran
Rådgiver Landbruk