Bli kjent med bøndene

Nærøysund kommune er Trøndelags største matproduserende kommune. Det er lett å tenke på fiskeri og havbruk når en tenker på matproduksjon i Nærøysund, men vi har også en stor landbruksnæring som sysselsetter mange mennesker og produserer store mengder mat.

I uke 38 ble årets utgave av Sopin-festivalen gjennomført. Denne gang i litt mindre skala enn tidligere på grunn av koronasituasjonen. Men tanken bak var som tidligere år, nemlig å sette fokus på viktigheten med lokal matproduksjon, både på land og i havet.

Video-serie

For Nærøysund kommune er landbruket veldig viktig, både som verdiskaper, matprodusent og for å holde kulturlandskapet i kommunen i hevd. I forbindelse med Sopin-festivalen var det premiere på noen videoer som gir seerne bedre kjennskap til landbruket og enkelte av de gårdbrukerne som driver i kommunen.

Fem av kommunens over 150 aktive gårdsbruk blir presentert i en serie som er kalt «Bli kjent med bonden». Her forteller gårdbrukerne om sine gårder og litt av det de driver med. Målsetningen er å vise viktigheten av landbruket og samtidig løfte fram noen av aktørene som sørger for mat fra Nærøysund.

Stor matprodusent

Landbruket i Nærøysund produserer årlig rett i underkant av 20 millioner liter melk. Det er årsforbruket til over 250 000 nordmenn. Dette har en førstehåndsverdi på rundt 90 millioner kroner. I tillegg leveres det nesten 1,3 millioner kilo kjøtt fra Nærøysund. Storfe står for rundt en million kilo av dette, men det produseres også en del sau- og svinekjøtt i kommunen.

Se første video i serien her: