Bedre tilrettelagt rundt Kanalen naturreservat

Et nytt fuglekikkertårn er satt opp og kan brukes av de som ønsker å se nærmere på dyrelivet i området.

Rett ved fylkesvegen – bare to og en halv kilometer fra Kolvereid sentrum ligger Kanalen naturreservat. Nå er det gjennomført en oppgradering som gjør området lettere tilgjengelig. Blant annet kan fugleinteresserte benytte seg av et nytt fuglekikkertårn.

Nærøysund kommune er forvaltningsmyndighet for naturreservatet som ligger ved kanalen mellom Mulstadvatnet og Sørsalten. Området som er på 0,11 kvadratkilometer ble vernet i 1984 og formålet med fredningen er å bevare et viktig våtmarksområde med vegetasjon, fugleliv og annet dyreliv som naturlig er knyttet til området.

Nærøysund kommune har fått tildelt midler fra Statsforvalteren for å gjøre området mer tilgjengelig. Nylig er

Stien er nylig gruset opp. Totalt er den på rundt 300 meter. I tillegg er det tilrettelagt parkeringsplass og vei ned til denne.

arbeidet rundt dette ferdigstilt. Det er nå gruset opp en parkeringplass og veien til denne fra riksvegen. Det er også kommet ny grus på den rundt 300 meter lange stien ned til området der det nå har blitt satt opp et fugletårn. Dette fuglekikkertårnet er en utkikkspost for de som ønsker å se på fugle- og dyrelivet i området. Det er spesielt det at det er et rikt fugleområde som var grunnen for at området ble vernet i 1984.

Det som er unikt med Kanalen naturreservat er at det ligger sentrumsnært og lett tilgjengelig for de som ønsker å benytte seg av mulighetene som finnes i området. Det er viktig å understreke at dette er et naturreservat, med de begrensningene det innebærer. All vegetasjon i vann og på land er fredet. Det er viktig at fugler og andre dyr i området ikke blir unødig forstyrret eller at det skjer skader på deres reir eller hi. Det er ikke tillatt å campe i området og det er heller ikke tillatt å bruke motoriserte kjøretøy, dette inkluderer både motorbåt og droner.

Samtidig er dette en unik mulighet til å komme nært på ulike arter. Det er gjort observasjoner av flere sjeldne fuglearter. Området er mye brukt som rasteplass på våren og høsten for våtmarksfugler. Samtidig er det et viktig hekkeområde og matfat for en rekke arter.

Det står en informasjonsplakat ved stien. Du kan laste ned den i filen under

– Så lenge man viser hensyn så er dette et flott utfluktsområde nært Kolvereid, forteller rådgiver Egil Solstad i Nærøysund kommune. Han legger til at det er en plakat med informasjon i området, og at det jobbes med en ny plakat med informasjon.

Se informasjonsplakat om Kanalen naturreservat her (PDF, 482 kB)

Les forskrift om fredning av Kanalen naturreservat her