Bedre dekning langs Foldafjorden

Elin Vaagan og Arne Quist Christensen fra Telenor er sammen med Terje Settenøy, Ivar Kvalø og Dag Roar Opdal fra Nærøysund kommune godt fornøyd med at en ny etappe med bredbånd og bedret mobildekning snart er gjennomført.

Et samarbeid mellom Telenor og Nærøysund kommune har bidratt til et stort digitalt løft på strekningen mellom Heimsnes og Rokkskogen. Det er lagt fiberkabel langs Foldafjorden og denne har samtidig blitt lagt til flere mobilmaster i området – noe som gir bedre og sikrere mobildekning.

Arbeidet med å koble boliger og andre brukere langs strekningen Rokkskogen-Heimsnes til fibernettet er i gang. Målet er at alle som har bestilt fiber langs strekningen vil være oppkoblet i løpet av november. Dersom det er flere som ønsker fiberbredbånd på denne strekningen er de nødt til å melde sin interesse så fort som mulig.

Fiberutbyggingen bidrar dessuten til bedre og mer stabil dekning på mobilnettet i området. Fem av Telenors basestasjoner på strekningen er nå tilknyttet fibernettet, noe som gjør mobilnettet mindre sårbar for utfall. Mobilmastene er klargjort for 5G og er foreløpig installert for 4G.

– Dette er et stort digitalt løft. Vi i Nærøysund har hatt et godt samarbeid med Telenor rundt denne utbyggingen som har sikret bedre tilbud til innbyggerne og andre som ferdes i dette området. Det er vi veldig glad for, sier varaordfører Terje Settenøy.

Det jobbes med bedre den digitale dekningen også i andre deler av kommunen i samarbeid med både Telenor og andre aktører.