Barnehagebyggingen er i gang

Arbeidet med å bygge nye Austafjord barnehage er i gang. Prosjektleder Åge Einar Waag sier framdriften går som planlagt.

Det begynner å skje forandringer på barnehagetomta på Austafjord. Muren til den nye barnehagene som skal få tre avdelinger er på plass og en aner konturene av hvordan dette blir når barnehagen står ferdig på nyåret 2021.

Det har lenge vært ønsket en ny barnehageløsning på Austafjord. Nå nærmer dette seg. Rett før påske startet grunnarbeidet på tomta, og nå er entreprenøren i TotalBygg godt i gang med selve bygget. Ringmuren er på plass, og i løpet av sommeren og høsten skal resten av bygget reise seg.

Barnehagen vil bli på tre avdelinger og gir en mulighet for Austafjord barnehage å samle seg i ett bygg. I dag holder en del i den gamle barnehagebygningen, mens resten holder til inne på Austafjord skole. Når nybarnehagen er ferdig vil alle flytte over vegen og til et bygg og uteområde som er tilpasset barnehagebehovet.Barnehagen blir liggende på motsatt side av veien fra Austafjord skole.

Selve bygget blir på rundt 450 kvadratmeter og skal i tillegg til tre avdelinger ha en personellbase i midten. Det blir et stort uteområde, og rett utenfor gjerdene er det tilgang til turløyper. I tillegg til hovedbygget skal det også nå bygges en grillhytte på området som barnehagen har fått sponset.

– Dette blir et bygg for framtiden. Vi får mange gode løsninger for både barn og ansatte inne og ute, sier Åge Einar Waag, som er byggeleder for Nærøysund kommune på dette prosjektet.

Barnehagen har en kostnadsramme på mellom 16 og 17 millioner kroner. Det er omtrent samme sum som Nærøysund kommune bruker på det nye barnehagebygget som for tiden er under oppføring ved Kolvereid barnehage. Nybygget på Kolvereid er omtrent like stor som nye Austafjord barnehage og rommer også tre avdelinger.

Barnehagen får et fint og romslig uteområde som grenser rett mot turløypene på Austafjord. Det skal også bygges en grillhytte som barnehagen har fått sponset.