Åpent møte om lokal involvering og medbestemmelse i vindkraftsaker

Nærøysund kommune inviterer til åpent innspillsmøte om forventninger til lokal involvering og medbestemmelse i vindkraftsaker.

Tid: Tirsdag 28. februar, klokken 18.00

Sted: Rørvik samfunnshus

Kommunestyret i Nærøysund står foran flere dilemmaer når det den 16. mars skal ta stilling til om samtykke til oppstart av konsekvensutredning (KU) av Ytre Vikna vindpark 2.0:

• Reindriftsnæringas behov for areal til næringsvirksomhet
  • Hensynet til natur og ulemper for lokalbefolkning
  • Behovet for fornybar kraft til ny industri og klimaomstilling

Nærøysund kommune har en klar ambisjon om at innbyggere og interessenter skal involveres i spørsmålet om utbygging av ny vindkraft på en langt bedre måte enn det som har vært tilfellet. Kommunen inviterer derfor til et åpent møte for at alle relevante parter kan fremme sine forventninger og krav til involvering og lokal medbestemmelsesrett, før kommunestyrets behandling av samtykke til KU.

Gjennomføring

Folkemøtet åpnes av ordføreren i Nærøysund kommune. I erkjennelsen av at vindkraftutbygginger til nå har vært preget av mangelfulle medvirkningsprosesser, har vi invitert Olje- og energidepartementet for å si noe om hvilke krav og forventinger myndighetene nå har til lokal medvirkning. Departementets deltakelse er ikke endelig bekreftet.

Utbygger NTE Energi vil i møtet presentere sine tanker om åpenhet og involvering, dersom kommunestyret gir samtykke til oppstart av KU.

Reindriftsnæringa, Motvind Nærøysund og Namdalskysten Næringsforening er også invitert til å holde korte, innledende innlegg om hvordan og når de ønsker å bli involvert i vindkraftsaker, og hvilke krav de har til prosessen?

I siste del av det åpne møtet settes det av vel 45 minutter til spørsmål og innspill fra alle frammøtte. Journalist Knut Sandersen i lokalavisa Ytringen vil være ordstyrer.