Anmelder arbeidsgiver etter brudd på karanteregler

Nærøysund kommune ved kommuneoverlegen har anmeldt en arbeidsgiver for utenlandsk arbeidskraft for mulig brudd på forsvarlig oppholdssted i karanteneperioden.

Nærøysund kommune ved kommuneoverlegen mener at de kravene som stilles i lovverket til karantenefasiliteter ikke er oppfylt med oppholdsstedet arbeiderne har hatt i Nærøysund.

Det er ikke mistanke om brudd på selve karantenen dvs at utenforstående ble utsatt for smitte

Myndighetene har bedt kommunene følge opp smitteverntiltakene og karantenereglene. Nærøysund kommune følger rutinemessig med på innreiseregistrering og at regelverket blir fulgt opp med tanke på karanteneinnkvartering og testplikt.

Kommunen vil minne om at arbeidsgivere som leier inn utenlands arbeidskraft har en selvstendig plikt å sette seg inn i forskriftene og sørge for at karantenefasiliteter og reisemåter følger loven. Mange grenseoverganger mot Sverige er stengt siden begynnelsen av januar grunnet plikt til å teste for covid 19 ved innreisested og at dette ikke mulig på alle grensesteder.

Lovverket krever videre at karantenested for personer som ikke er fast bosatt må være egnet for å holde avstand. Dette innebærer eget rom, eget bad og eget kjøkken eller mulighet å få tilbragt mat. Dessuten må det være egen TV og internett. Det er bare personer som bor i samme husstand til vanlig og som reiser sammen kan dele bosted i karantenetiden.

Politiet undersøker forholdene og vil gi en reaksjon dersom det er grunnlag for det.