24 nye padleruter klar til bruk

Om kort tid kommer skiltene som skal vise 24 padleruter i området rundt Ytre Vikna på plass. Dette er med på å befeste Nærøysund som en stor padledestinasjon.

Nærøysund kommune har samarbeidet med Nærøysund Padleklubb ved Renate Strand, Norges Padleforbund Statsforvalteren i Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune i arbeidet med å tilrettelegge for flere padleløyper i Nærøysund.

– Vi har hatt representanter fra Norges Padleforbund her for å legge opp løypene og klassifisere dem etter vanskelighetsgrad. Skiltene som nå kommer opp er finansiert gjennom tilskudd fra Statsforvalteren i Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune. Padleklubben har ansvaret for å få satt opp skiltene, forteller rådgiver Anne Mette Haugan i Nærøysund kommune, hun legger til at i løpet av den kommende måneden vil det settes opp skilt flere steder i det aktuelle området som viser hvor det er fint å padle.

Skiltplatene kom på plass tidligere i år. Nå skal de snart fylles med innhold. Anne Mette Haugan og Renate Strand ser fram til å dele informasjon om totalt 24 løyper for kajakkpadlere.

Selve fundamentet til flere av skiltene er allerede på plass. Det er blant annet satt opp to store skilt med tre flater både ved Norveg i Rørvik og utenfor Joker-butikken på Austafjord. Disse skiltene vil snart fylles med innhold. I tillegg til å ha informasjon om padlemulighetene vil skiltene også ha informasjon om vernebestemmelsene i Borgan og Frelsøy naturreservat. Det har ikke vært oppslag om dette tidligere, og dette vil dermed gi bedre kunnskap om verneområdet.

Slike skilt med informasjon om padlemuligheter i Nærområdet blir satt opp på Vågsenget, Fjukstadstranda, Valøya Borgan og Ramstadlandet

I tillegg til de to store skiltene blir det satt opp skilt på Borgan, Ramstadlandet, Valøya, Vågsenget og Fjukstastranda ved Fjukstad Camping. Disse vil inneholde informasjon om padleløypene i sine nærområder.

– Løypene har forskjellige vanskelighetsgrader og her er det mulig for både nybegynnere og erfarne padlere å finne seg en rute som passer for dem, sier Anne Mette Haugan.

Rutene finner du også i Norges Padleforbunds padle-app.

De 24 rutene som nå er merket er andre etappe i arbeidet med å legge godt til rette for å utvikle Nærøysund som en padledestinasjon. Tidligere er det merket og satt opp skilt om 17 padleruter i Arnøyfjorden og ut mot Abelvær. Det jobbes nå med å få til tilsvarende opplegg flere andre steder i Nærøysund. Målet er å få en Namdals-led som gjør det mulig å padle etter opplagte ruter gjennom store deler av Namdalen.

– Nærøysund er et eldorado for padlere med variert natur langs øyer og fjorder, og gode muligheter til for eksempel å gå i land på en øy og finne seg en helt egen strand før man padler videre, avslutter Anne Mette Haugan.

Slike skilt med oversikt over alle løypene rundt Ytre Vikna settes opp ved Norveg og Joker-butikken på Austafjord.