PPT – Pedagogisk Psykologisk tjeneste for Ytre NamdalPP-tjenesten hjelper barn og unge som har behov for særlig tilrettelegging. PPT skal også bistå i kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehager og skoler. Målet er at de som trenger det får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud. Hva er PP-tjenesten?PP-tjenesten hjelper barn og unge som har behov for særlig tilrettelegging. PPT skal også bistå i kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehager og skoler. Målet er at de som trenger det får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud. Barn og elever som ikke har eller ikke kan få utbytte av det ordinære utviklings- og opplæringstilbudet, har rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. Før barnet/eleven kan få vedtak om spesialpedagogisk hjelp/undervisning, må det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).PPT er også sakkyndig instans for voksne med behov for spesialundervisning på grunnskolens område. Ansatte i PPT har taushetsplikt. Eksempler på vansker som kan gi behov for særlig tilrettelegging:Funksjonshemning Språk- og kommunikasjonsvanskerKonsentrasjonsvanskerSosiale og emosjonelle vanskerAdferdsvanskerSyn og hørselsvanskerMatematikkvanskerLese- og skrivevanskerLærevanskerNevroutviklingsforstyrrelser Autismespekterforstyrrelser (ASF)Mistanke om forsinket utviklingUfrivillig skolefravær Ved bekymringBekymring tas opp mellom barnehage/skole og hjem.Barnehagen/skolen gjør sine undersøkelser og setter inn tiltak. Barnehage/skole og foresatte kan rådføre seg med PPT.Vedvarende bekymring tas opp i drøftingsteam med barnehage/skole, PPT og helsesykepleier. Foreldre har også anledning til å delta ved drøfting av egne barn. Drøftingsteamet vurderer om saken skal henvises PPT.Barn og elever under 18 år henvises til PPT med samtykke fra foresatte.PPT utformer sakkyndig vurdering av barnets/elevens behov. PPT gir råd og veiledning til barnehagen/skolen. Kommunen gjør vedtak med utgangspunkt i sakkyndig vurdering.Vedtak om spesialpedagogisk hjelp/undervisning skal evalueres gjennom årsrapport. Barnehage/skole er ansvarlig for å sende ny årsrapport til PPT innen 15. mars dersom eleven skal ha ny sakkyndig vurdering. For andre barn/elever er fristen 31. mai. Ved overgangen barnehagen-skole og fra mellomtrinn-ungdomstrinn skal det skrives ny sakkyndig vurdering. Dette krever ny pedagogisk rapport. PPTs øvrige oppgaver i skoler og barnehagerSystemrettet tiltak og kompetanse- og organisasjonsutvikling. Dette gjøres gjennom spesialpedagogisk team i barnehager, veiledning, rådgivning og kurs. Tverrfaglig samarbeid.