Tok iMOT sitt største ønske

Mikkel Stevik og Ragnhild Hellan Hamlandsø var glade og overrasket etter at deres drømmer ble oppfylt av MOT-coachene i Nærøysund I forrige uke deltok niendeklassingene på Kolvereid skole på MOTs drømmeøkt der de blant annet skulle skrive ned sine største drømmer. Allerede tirsdag fikk Mikkel Stevik og Ragnhild Hamlandsø Hellan oppfylt sine ønsker. Mikkel får lære mer om det han har lyst til å jobbe med – og Ragnhild fikk en ny firbent venn.

På MOTs drømmeøkt kan elevene skrive ned sine drømmer og ønsker. Det kan være alt fra å møte et idol og få reise til et spennende sted eller noe konkret de ønsker seg. Alle drømmene sendes inn til MOTs drømmefond hvor de kan gå i oppfyllelse. Sist torsdag skrev niendeklassingene på Kolvereid skole ned sine ønsker. Bare fire dager senere fikk to av elevene i niende klasse oppfylt sine ønsker.

Lærer om eggproduksjon

Tirsdag kom MOT-coachene Stine Barstad Holm og Eirin Kristiansen Ramstad inn i klasserommet til de ene niendeklassen på Kolvereid skole. Med seg hadde de to store overraskelser.

Den første overraskelsen gikk til Mikkel Stevik. Han hadde opplyst at hans drøm er å starte et hønseri med 7500 høner for å drive med eggproduksjon. Som et ledd i å oppfylle drømmen skal Mikkel få besøke et av Trøndelags største eggprodusenter, Lyngstad Hønseri på Inderøya, etter nyttår. Der skal han få lære mer om hvordan deres produksjon foregår. Det gir han en fordel om han fortsetter arbeidet med å starte hønseri på hjemgården.

Ny firbent venn

Mikkel ble glad og overrasket over at hans drømmer ble hørt – men en som antakelig overgikk ham i både glede og overraskelseEirin Ramstad og Stine Barstad Holm var førjulsnisser og overrakte en stor gave til Ragnhild Hallan Hamlandsø  var Ragnhild Hamlandsø  Hellan . For inn i klasserommet kom MOT-coachene med en liten – men likevel veldig stor førjulsgave. Det var en border collie-valp. Akkurat den typen Ragnhild hadde ønsket seg.

– Jeg hadde aldri trodd at mitt ønske skulle oppfylles, sa Ragnhild etter å ha summet seg fra overraskelsen. Hun forteller at hun alltid har ønsket seg hund, og at dette nå har gått i oppfyllelse.

MOT-coachene Stine og Eirin forteller at de ble rørt over Ragnhilds ønske og begrunnelsen for at hun trengte en slik venn i livet nå. Da de leste hennes drøm bestemte seg derfor at de skulle prøve å realisere ønsket. Etter først å ha forhørt seg med hennes foreldre om dette var greit – noe de var helt enig i – så tok de kontakt med NTS for å høre om de kunne være med og sponse denne gaven. Det var selskapet klar på at de ville være med på og stilte med 25 000 kroner som i tillegg til å dekke kostnadene på valpen også dekker alt av nødvendig utstyr, samt mat, forsikring og dressurkurs. Alt dette ble klart på bare fire dager. Hunden ble hentet i Steinkjer rett før den den ble overlevert til sin nye eier.

MOT-kommune

Nærøysund er en MOT-kommune. Dette er et verktøy for å gi barn og unge en bedre oppvekst, samtidig som det skal styrke dem som personer ved å gi dem bedre tro på seg selv og de som er rundt dem. Dette er første gang det oppfylles et lokalt drømmetiltak på denne måten. I år var det Ragnhild og Mikkel som ble de aller heldigste blant kommunens ungdomsskoleelever, men andre drømmer sendes videre til det nasjonale drømmefondet hos MOT.

Se video fra overrekkelsen her: