Lærte lederfilosofi av fotballegende

MOT-leder i Nærøysund, Knut Arne Valø var glad for at Rune Bratseth tok turen til kommunen som en del av arbeidet "Kommunen som samfunnsbygger"

Med lang erfaring som fotballspiller under trenerlegender som Nils Arne Eggen, Drillo og Otto Rehhagel, landslagskaptein og daglig leder i Rosenborg har Rune Bratseth god kunnskap om lederfilosofi. En del av dette delte han med representanter fra næringslivet og kommunen under arbeidslivsmessa i SinkabergHansen Arena på tirsdag.

Som en del av Arbeidslivsmessa i SinkabergHansen Arena tirsdag og onsdag denne uken hadde Nærøysund kommune som en del av MOT-prosjektet «Kommunen som samfunnsbygger» fått med seg styreleder i MOT Rune Bratseth for å holde foredrag om verdibasert ledelse. Bratseth som er en av landets fremste fotballspillere gjennom tidene har blant annet ledererfaring som kaptein på Werder Bremen og det norske landslaget samt på det norske landslaget. Han har også vært daglig leder i Rosenborg i 14 år. Bratseth har også lært en del om det å lede et lag som spiller under Nils Arne Eggen (som han også har vært sjef for), samt Werder Bremens Otto Rehhagel. Noe av den ledererfaringen fikk han delt med ledere og andre medarbeidere hos bedriftene som deltok på Arbeidslivsmessa.

Nærøysund kommune er en av fem pilotkommuner i «Kommunen som samfunnsbygger». Dette tiltaket bygger på mottoet «Det trengs en landsby for å oppdra et barn». Med det menes at alle i samfunnet må bidra til at barn og unge får et godt oppvekstmiljø. Kommunen ønsker derfor å involvere bedriftene i Nærøysund også i dette arbeidet. De som deltok på foredraget med Rune Bratseth fikk noen gode råd på veien, både om å ta seg av barn og unge og det å få til godt samspill på arbeidsplassen.

Rundt 80 deltakere fikk med seg foredraget som gikk inne i SinkabergHansen Arena. Bratseth var blant de idrettsutøverne som var med og startet MOT på midten av 1990-tallet og har vært aktiv der på ulikt vis siden.

MOT-leder i Nærøysund kommune Knut Arne Valø var veldig fornøyd med at Rune Bratseth tok turen til kommunen for å bidra til at «Kommunen som samfunnsbygger» har kommet et steg videre.

Rune Bratseth ga de vel 80 deltakerne gode råd i ledelse og samfunnsbygging.