Investerings- og bedriftsutviklingsmidlene i landbruket (IBU)

Investerings -og bedriftsutviklingsmidlene i landbruket ( IBU midlene) skal stimulere til lønnsomme investeringer i landbruket, enten i tradisjonell landbruksnæring, eller i nye næringer med tilknytning til en gård. IBU-midlene avsettes over jordbruksavtalen og inngår som en del av "lønnsavtalen" mellom Staten og landbrukets forhandlingsorganisasjoner hvert år. Les mer om jordbruksforhandlingene på LMD sin hjemmeside.

Innovasjon Norge Trøndelag behandler alle søknader om IBU-midler til næringsformål. De har også satt i gang en del program for å følge opp ulike satsingsområder.

Kommunen er førstelinjetjeneste for IBU-midlene. Vi tar mot alle henvendelser og bidrar i arbeidet med søknad og formidler kontakter. Alle søknader om IBU-midler går via kommunal landbruksforvaltning for uttalelse, før den sendes videre til Innovasjon Norge.

Midler til regionale tilretteleggingstiltak  (RT-midler) tildeles fylkene årlig fra Landbruks- og matdepartementet, og forvaltes fra 1.01.2020 av Trøndelag fylkeskommune Regionale tilretteleggingsmidler | Statsforvalteren i Trøndelag

Fylkeskommunen har utarbeidet Regionalt næringsprogram for Trøndelag 2019-2022. Her finner man strategiske satsingsområder og tiltak for perioden.

regionalt-naringsprogram--for-landbruket-i-trondelag-2019-2022.pdf (statsforvalteren.no)

Fylkeskommunen ved hovedutvalg for næring har vedtatt prioriteringer for IBU midlene i Trøndelag 2021:

Tradisjonelt landbruk i prioritert rekkefølge:

1. Melkeproduksjon med fokus på små og mellomstore bruk, og spesielt overgang fra bås til løsdriftsfjøs

2. Varige investeringer innen produksjonene potet, frukt, bær og grønt.

3. Storfekjøtt- og saueproduksjon med fokus på gårder og områder som ikke er egnet for kornproduksjon.

4. Lager og tørkeanlegg til kornproduksjon.

Generelt prioriteres klimaeffektive, miljøvennlig og dyrevelferdsmessige løsninger, og økologisk produksjon gitt at det er markedsmessig rom for produksjonsøkning.

Landbruksbaserte næringer

Tiltak som har basis i landbrukseiendommenes og eiernes ressurser. Ved vurdering av søknader skal markedsmuligheter, både nasjonalt og internasjonalt, og økonomisk potensial tillegges vesentlig vekt. Søkers kunnskap og gjennomføringsevne skal også vektlegges.

Støttenivå

• Etablering av ny virksomhet. Tilskudd inntil 75 % av godkjent kostnadsoverslag
  • Bedriftsutvikling. Tilskudd inntil 50 % av godkjent kostnadsoverslag
  • Investeringer i produksjonsanlegg. Tilskudd inntil 35 % / kr 2 mill per prosjekt
  • Investeringer i frukt- og bærdyrking. Nyplanting innen økologisk frukt og bærdyrking kan det gis tilskudd inntil 50 % av godkjent konstnadsoverslag. Til konvensjonell bærdyrking (nyplanting) kan det gis tilskudd inntil 33 % av godkjent kostnadsoverslag.
  • Generasjonsskifte. Personer under 35 som overtar landbrukseiendom kan det gis tilskudd til mindre investeringer inntil 1,5 mill. med inntil 50 prosent av kostnadene, begrenset oppad til 50 prosent av godkjent kostnadsoverslag for tiltaket. For kvinner kan tilskuddsandelen økes til 70 prosent.
  • Gjødsellager. Tilskudd inntil 20 % av godkjente kostnader / kr 100 000 per prosjekt

Lønnsomhetsvurderinger skal ligge til grunn for hvert prosjekt.

Søknadskjema finner du her

I tillegg til tilskudd kan Innovasjon Norge gi ordinære lån til bruksutbygging, eiendomskjøp og finansiering av våningshus/kårbolig.

Torhild Libjå
Rådgiver landbruk