TrygghetsalarmKommunen har tatt i bruk digitale trygghetsalarmer. Hva er trygghetsalarm?En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet.En digital trygghetsalarm er ikke avhengig av fasttelefon. Trygghetsalarmen formidler signaler fra alarmsmykke, via alarmboksen, direkte til ansatte i tjenesten. Tjenesten oppretter umiddelbart telefonisk kontakt med alarmboksen, og bruker kan snakke med hjelper via alarmen.Bruker og pleier får raskt dialog. Hjelper får kartlagt situasjonen og trygge vedkommende på at de er på vei.Får man ikke opprettet dialog med bruker, rykker tjenesten ut umiddelbart.Den digitale trygghetsalarmen gir tilbakemeldinger til tjenesten ved strømbrudd, ved batteristopp eller andre tekniske problemer, som bidrar til at man til enhver tid er sikker på at alarmen fungerer som den skal.En digital trygghetsalarm har i tillegg flere funksjoner, og kan kobles opp mot ulike sensorer ved behov. Slike sensorer kan være røyksensor, dørsensor, vindussensor og fallsensor.Trygghetsalarmtjenesten omfatter:Montering og oppkoblingService, vedlikehold og teknisk kontroll av alarmenOpplæring i bruken av trygghetsalarmenNærøysund kommune har myndighet til å avslutte tjenesten trygghetsalarm dersom helsetilstanden endres og du ikke lenger fyller kriteriene.Hvem kan få tilbudet?Har redusert bevegelighet med fare for fallulykker eller bor i uegnet boligAngst/ utrygghet som fører til forringet livskvalitetSlik søker du:Elektronisk søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester i Nærøysund Hva skjer etter at jeg har søkt?Etter at du har sendt inn søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt med deg for å vurdere ditt behov.Hva koster det? Trygghetsalarm TrygghetsalarmPrisOppkobling- engangsavgiftkr. 520,-Egenbetaling pr. mnd.kr. 250,- KlageHar du klage på vedtak, ta kontakt med tildelingskontoret.TilbakemeldingDersom du mottar tjenesten og ønsker å gi tilbakemelding, ta kontakt med virksomhetsleder.