Brukerstyrt personlig assistentordning (BPA) er en alternativ måte å organisere praktisk og personlig bistand for personer med et stort hjelpebehov i dagliglivet både i hjemmet og utenfor hjemmet.
Hva er brukerstyrt personlig assistanse?
Målet er at brukeren får mulighet for et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for sin funksjonshemning.
BPA vurderes i forhold til hva brukeren ville ha blitt tildelt med ordinære tjenester slik som hjemmehjelp(praktisk bistand), støttekontakt, miljøtjeneste eller annet.
Hvem kan søke?
BPA passer til yngre funksjonshemmede som ønsker å leve et selvstendig liv. Ved å ansette og lede sine assistenter selv kan de organisere hjelpen. Bruker eller annen frivillig person som bruker utpeker må være arbeidsleder for assistentene.
Du kan ha krav på tjenester organisert som BPA når du
- er under 67 år
- har et langvarig og stort behov for personlig assistanse
Nærøysund kommune har etablert en ordning med valg av eksterne tjenestetilbydere etter et vedtak fattet 5. mai 2015 (PS 37/15). I tillegg til nasjonale kriterier gjelder derfor følgende lokale kriterier:
Kriterier
- Ordningen er organisert som en «Kvalifikasjonsordning med brukervalg». Med dette menes at kommunen kvalifiserer inn leverandører i ordningen, mens det er tjenestemottakerne selv som velger hvem de ønsker skal levere tjenestene.
- Kommunen har ikke anledning til å overprøve brukerens skjønn og valg av leverandør. Det kan heller ikke kreves at brukeren må begrunne sitt valg overfor kommunene, eller leverandørene. Valget er helt og holdent brukerens.
- Kontraktsbetingelsene som gjelder i ordningen og som regulerer samarbeidet mellom er angitt i “NS 8435 - 2017 - Alminnelige kontraktsbestemmelser for brukerstyrt personlig assistanse (BPA).
Slik søker du:
Elektronisk søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester i Nærøysund
Hva skjer etter at jeg har søkt?
Etter at du har sendt inn søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt med deg for å vurdere ditt behov
Hva koster det?
Kommunen kan kreve egenandel for noen av oppgavene i tjenesten.
Klage
Har du klage på vedtak, ta kontakt med Tildelingskontoret.
Tilbakemelding
Dersom du mottar tjenesten og ønsker å gi tilbakemelding, ta kontakt med avdelingsleder for tjenesten