På MAKS (Mangfolds- og kvalifiseringssenteret) jobber vi målrettet med å bistå mennesker med å komme seg i jobb eller en videre utdanning. Vi har også over flere år hatt gode resultater, siden vi ble Nærøysund kommune har vår måloppnåelse variert mellom 59% og 72% (landsgjennomsnittet ligger på ca 50%). Dette er det antallet som går ut i jobb eller utdanning umiddelbart etter avsluttet introduksjonsprogram. Vi har bosatt flyktninger i kommunen siden 2010 og mange av disse har fått seg jobb, tatt fagbrev, fullført universitetsutdannelse, kjøpt seg hus og er godt integrert i lokalsamfunnet. Vi ønsker i tiden framover å presentere noen av disse menneskene og vil vise til det gode samarbeidet vi har med deltakerne selv, lokalt næringsliv og Ytre Namdal videregående skole. Uten dette samarbeidet hadde vi aldri lykkes med de gode resultatene.
Denne gangen ønsker vi å presentere Yakob Goitom Gebremikaeil, som går på VG2 Tømrer ved Ytre Namdal videregående skole
Publisert 25.09.2024 12.40
Yakob Goitom Gebremikaeil
31 år
Har 3 barn, bor på Rørvik
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?
Jeg kommer fra Eritrea. Der bodde jeg sammen med min familie, jeg har en stor familie. Da jeg var rundt 20 år flyktet jeg til Sudan. Der var jeg i rundt 6 måneder, før vi flyktet videre til Libya. Jeg var i Libya i fire år, så kom jeg til Norge. Min eldste bror bor også i Rørvik.
Hvordan vil du beskrive den første tiden i Norge?
Den første tiden var vanskelig. Jeg forstod ikke språket, og norsk kultur var annerledes enn min kultur. Det var mye nytt å lære den første tida. Det var vanskelig den første tida på norskopplæring, men jeg lærte heldigvis fort. Det var mange nye systemer i Norge, mye å sette seg inn i. Jeg fikk god hjelp av lærer og de ansatte i Flyktningtjenesten. Været i Norge var også veldig annerledes enn det jeg var vant til. Jeg fikk oppleve snø for første gang. Jeg har også prøvd å gå på ski, men det er veldig vanskelig.
Fortell litt om utdanningsprogrammet. Hvilke oppgaver har du, hvordan trives du og hvordan er dagene dine?
Jeg har fullført grunnskole i Eritrea, så hadde med meg dokumentasjon på det. Nå er jeg elev på YNVS. Jeg går nå på VG2. Jeg skal bli tømrer. Min skolehverdag består av teori og praksis. Jeg har to dager med teori, og tre dager med praksis. Jeg trives veldig godt med mitt utdanningsvalg. Etter Vg2 skal jeg ut som lærling i 2 år.
Hva er dine framtidsplaner ?
Jeg ønsker å jobbe som tømrer
Ytre Namdal Videregående skole - Kenneth Hartviksen, lærer
Hvordan fungerer Yakob på skolen.
Yakob, er stort sett alltid blid og fornøyd, og fungerer godt på skolen, Han er godt inkludert i skole og med medelever. Språk kan være noe utfordrende, men han blir stadig bedre.
Hvilke oppgaver har personen? Hvilke utfordringer har det vært/er det?
Yacob, følger undervisning på lik linje med sine medelever. Oppgaver er typisk tømrerrelaterte oppgaver i tråd med opplæringsplan. Yacob, er søkt inn som voksenelev, og har da således ikke samme krav til norskopplæring som ungdom har. Manglende språkforståelse vil da naturlig være utfordrende underveis i læreløpet.
Fortell om hans utdanningsløp
Yacob, har valgt tømrerutdanning. Denne består av VG1 og VG2 byg- og anleggsteknikk. Etter endt VG2, skal han starte læretid i bedrift, der han går to år som lærling som avsluttes med Svennebrev som tømrer.
Har dere lagt noen planer framover?
Når det gjelder planer fremover, så vil det for Yacob sin del være å jobbe frem mot utplassering i drift, som legger grunnlag for lærekontrakt.