• Kommunedirektørens framlagte forslag til årsbudsjett 2026 og økonomiplan 2026 – 2029 for Nærøysund kommune, drift og investering, vedtas med de føringer og premisser som framgår av budsjettdokumentet og dette vedtak.
• Nærøysund kommune setter skattesatsen i 2026 til det høyeste tillatte nivået (maksimalsats satt av Stortinget).
• Eiendomsskatt for 2026 fastsettes i eget vedtak/sak.
• Betaling for kommunale tjenester i 2026 fastsettes i egne vedtak/enkeltsaker.
• Driftsbudsjett for 2026 og driftsbudsjettrammer for økonomiplanperioden 2026-2029 vedtas slik det framgår av Bevilgningsoversikter drift. Oppsett i henhold til regnskaps og budsjettforskriften § 5-4, 1. ledd og 2. ledd. o Årsbudsjett 2026 for Nærøysund kommune vedtas med en netto inntektsramme på 1,022 mrd. kroner (996,3 mill. kroner i 2025). Brutto budsjetterte inntektsramme utgjør 1,305 mrd. kroner (1,381 mrd. kroner i 2025).
- Netto bevilgning drift for 2026 vedtas med en ramme på 940,351 mill. kroner (872,165 mill. kroner i 2025)
• Investeringsbudsjettet for 2026, og økonomiplanperioden 2026-2029, vedtas slik det framgår av forskriftsskjema § 5-5 Bevilgningsoversikter – investering (2 A) og Bevilgningsoversikter – investering (2 B). o Investeringsbudsjettet for 2026 har en total budsjettramme på 27,375 millioner kroner, fordelt med:
- Ordinære investeringer inkl momskomp med 2,975 mill. kroner
- Investering VAR (Vann og avløp) netto med 24,4 mill. kroner
•Kommunestyret vedtar følgende Låneopptak i 2026:
- Investeringer innenfor VAR området med inntil 24,4 mill. kroner, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd. o Husbanken med 10 mill. kr for videre utlån gjennom startlånsordningen i 2026, jf. kommunelovens § 14-17.
- Nedbetalingstiden vurderes mht. reglene for minimumsavdrag, jfr. kommuneloven §§ 14-10 og 14-18.
• Driftsrammen for tjenesteproduksjon (kommunalområder) i 2026 budsjetteres netto med 946,62 mill. kroner (inkl. VAR) jfr. Tabell driftsrammer i denne saken.
- Av ovenstående driftsbudsjett settes det av 25 mill. kroner til lønnsvekstpost på kommunedirektørens område i 2026.
- Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele midler fra lønnsvekstposten basert på lønnsoppgjør, lokale forhandlinger og lønn- og godtgjørelsesjustering i 2026, herunder økte pensjonskostnader og arbeidsgiveravgift som følge av nevnte justeringer. Eventuelle restmidler avsettes på lønnsreguleringsfond som disponeres av kommunedirektøren til formålet.
- I driftsbudsjettet for 2026 er det budsjettert med 2 mill. kroner i ekstraordinære tiltak i 2026, fordelt som følger:
- Omstillingskompensasjon merforbruk barnevern med 2,0 mill. kroner i 2026. Nedtrappes til 0,- kroner i 2027.
• Overføring til investeringsbudsjett med 5,98 mill. kroner, fordelt som følger:
- Finansiering gap Husbanklån/startlån med 3,0 mill. kroner
- Egenkapitalinnskudd KLP med 0,6 mill. kroner o Finansiering investering med 2,38 mill. kroner
Bruk av NTE fond utover ovenstående budsjettrammer, fordelt som følger:
- Tilskudd gatelys til veilysforeninger videreføres med 0,25 mill. kroner hvert år i planperioden.
- Andel av utbytte NTE fond til Namdal Regionråd med anslagsvis 0,8 mill. kroner, justeres etter fordelingsnøkkel.
- Driftstilskudd Kråkøya Eiendom AS med kr 965 000,-, jfr. tidligere vedtak
- Tilskudd marin forsøpling samlet/brutto 1,2 mill. kroner, - , herav tilskudd/finansiering fra Handelens miljøfond med 0,5 mill. kroner – midlene løser ut tilskuddsmidler. Kommunens tilskudd reduseres ved innvilgelse av tilskuddsmidler.
- Tilskudd drift prosjekt Newtonrom (3 årig) med kr 425 000 mill. per år, jfr kst sak 57/24
- Deltakelse på messer (eks Aqua Nord, Marint samarbeid med mere) dekkes ved bruk av NTE fond. Påløpte kostnader vil bli innarbeidet/bevilget i NTE sak i juni. o NTE fondet budsjetteres med et utbytte på 5,0 mill. kroner i 2026.
- Bruk av NTE fond budsjetteres og reguleres i tråd med ovenstående, herunder justering av innarbeidet budsjettramme i tilskuddstabeller.
• Det budsjetteres ikke med overføring til samfunnsfond/næringsfond:
- Kommunestyret har intensjon om å tilføre midler til samfunnsfond/næringsfond når muligheten byr seg.
- Dette innebærer at samfunnsfond/næringsfond blir videreført, men tilførsel av midler avhenger av tilgang på midler gjennom budsjettåret.
• I budsjett 2026 er det lagt til grunn bruk at inntil 11,5 mill. kroner av premiefond for pensjonsordninger (fellesordningen og sykepleierordningen i KLP).
- Kommunedirektøren gis fullmakt til å utvide/regulere bruken av premiefond avhengig av lønnsoppgjør og pensjonsordningenes reguleringspremie utover budsjett.
• Auksjonsinntekter/ekstraordinære inntekter utover budsjett for havbruksfond/vindkraft avsettes på disposisjonsfond.
• Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunedirektørens budsjett videreføres med en ramme på 24 433 900,- kroner i 2026 slik den fremkommer i saksfremlegget.
• Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunalområdenes budsjetter videreføres med en ramme på 5 572 000,- kroner i 2026 slik den fremkommer i saksfremlegget.
• Vedtatt kostnadsramme er uavhengig av inntektsendringer. Kommunestyret bes forelagt behov for kostnadsendringer ved behov og i budsjettreguleringer. Dette gjelder også evt. andre inntekter.
• Nærøysund kommune har en varig omstillingsutfordring på ca. 97 mill. kroner for å oppnå bærekraftig drift. For 2026 utgjør omstillingsutfordringen 44 mill. kroner for å kunne saldere budsjett 2027 uten bruk av disposisjonsfond til drift. Følgende omstillingstiltak/prosesser foreslås i 2026:
- Med bakgrunn i regjeringens signaler på nedjustering av mottak av flyktninger videreføres budsjettilpasningene i flyktningetjenesten til bærekraftig nivå.
- Det iverksettes et prosjekt (Prosjekt grunnskole) for gjennomgang av skolesektoren i kommunen i et fremtidig perspektiv, tilpasset endret demografi og fremtidige reduserte rammeoverføringer.
- Prosjektet ses i sammenheng med kommunestyrets føringer med utredning fremtidig Rørvik skole som ses i sammenheng med kommunedelplanarbeidet for Rørvik (sentrumsplan).
- Kvalitet/mestringsnivå (middels nivå i kommunebildet) i elevundersøkelser vurderes, herunder vurdering av målrettede tiltak.
- Det innhentes ekstern bistand/prosjektledelse for «Prosjekt grunnskole».
- Kommunedirektøren utpeker administrativ prosjektgruppe og referansegruppe. Tillitsvalgte involveres hensiktsmessig i dette arbeidet.
- Formannskapet utgjør styringsgruppen i «Prosjekt grunnskole».
- Kommunedirektøren bes igangsette et utredningsarbeid innenfor barnehagesektoren som vurdere strukturer med tanke på barnehageplasser som samsvarer med den demografiske utviklingen.
- Dette arbeidet må omfatte det samlede antall barnehageplasser i Nærøysund.
- Kommunedirektøren bes vurdere ekstern bistand i dette utredningsarbeidet
- Driftstilpasninger innenfor helse og omsorg:
- Varig sammenslåing av Rus og Miljøtjenesten, herunder identifisere samordningsgevinster og optimalisering avklares første halvår 2026.
• I dette arbeidet må reduserte refusjonsinntekter og nye tildelingskriterier vurdere i en sammenheng, bla i forhold til tilgang på omsorgsboliger og dimensjonering/bemanning.
- Planlegging av innføring ny EPJ (elektronisk pasientjournal), der kostnader med anskaffelse og implementering søkes innarbeid i budsjett og økonomiplan fra og med 2027. o Tidligere vedtatt plan for kompetanse, ledelse og rekruttering innenfor helse og omsorg startes opp tidlig i 2026.
- TØRN prosjektet videreføres i 2026, herunder ekstern bistand (prosessdriver).
- Dreiningsplan og nye kriterier for tildeling tjenester er sentralt i arbeidet med utviklingen av fremtidens pleie og omsorgstjenester tilpasset økonomi, demografi, kompetanse og rekruttering (vil mangle hender/mennesker).
• Kommunestyret imøteser tiltak som bidrar til god fremdrift i dette arbeidet.
- Partssamarbeidet skal ha en sentral rolle i omstillingsarbeidet.
• Organiseringen av kommunalområdet Velferd og Oppvekstreform gir gode muligheter for å systematisere og optimalisere det tverrfaglig arbeidet i tråd med oppvekstreformen.
- Tverrfaglig samhandling og rapportering er avgjørende for å oppnå målene i oppvekstreformen. Dette arbeidet vil ha stort fokus i 2026.
- Forebyggende plan søkes oppstartet i 2026 når nevnte strukturer er etablert.
• Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsatt holde fokus på følgende kostnadsdrivere:
- Kommunedirektøren bes holde fokus på strategier for kommunens anskaffelser/innkjøp, herunder gjennomgang av avtaler og kontrakter på kjøp av varer og tjenester, bla energiavtaler.
- Gjennomgang av bygningsmassen og eiendommer o Gjennomgang av avtalen med Museet Midt IKS. o Gjennomgang av alle leieavtaler. o Gjennomgang av festekontrakter.
- Gjennomgang av fullmakter ved innkjøp og godkjenning av utbetalinger
- Privatisering av kommunale veier.
- Vurdere brøyteroder, herunder anbud på brøytetjenester.
- Vurdere gevinstrealisasjon ved digitalisering.
- Vurdere mulige inntekter/sponsor for kommunens idrettshaller
- Kantinedriften mht bærekraftig drift. Det er behov for gjennomgang av inntektssiden, og da spesielt de ansattes kaffeordning/lønnstrekk for rettferdig fordeling.
- Kommunedirektøren bes holde fokus på optimalisering av den samlede bilparken.
- Den samlede kommunale drift skal holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til omstillingsutfordringene.
• Kommunens samlede antall årsverk pr. 01.01.2026 settes til 820 årsverk. Økning av årsverk utover 820 årsverk kan ikke gjennomføres uten finansiering gjennom politiske vedtak. Kommunedirektøren kan i spesielle tilfeller godkjenne økning av årsverk.
• Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsatt kritisk gjennomgå eventuelt behov for utlysning av faste stillinger ved oppsigelse/fratredelse, dette med formål å redusere antall årsverk for tilpasning til bærekraftig drift.
• Strukturering av ledelsesnivåer ved endret organisering og oppstramming linjer videreføres i 2026.
• Månedlige økonomirapporteringer fra kommunalråder/enheter videreføres i 2026.
• Ved tiltak og investeringer som er ment å ha økonomisk effekt skal innsparingen tallfestes og tidfestes i saksfremleggene.
• Kommunedirektøren bes forberede/planlegge et økonomiseminar for kommunestyret i perioden mars/april.
- Formålet med seminaret/møtet er sammen se på mulige omstillingsmuligheter for å oppnå bærekraftig drift.
• Kommunedirektøren gis fullmakt til å oppdatere budsjettdokumentet basert på vedtak og eventuell korrigering av faktagrunnlag, herunder oppdatering av budsjettskjema og driftsbudsjett. Dette innebærer fullmakt til å foreta nødvendige budsjettjusteringer for innarbeidelse av dette vedtak, samt budsjettjusteringer internt og mellom ansvarsområder som er nødvendige.
• Kommunedirektøren bes gjennomgå budsjettvedtakets omstillingspunkter i HTV forum for vurdering av prosesser som omhandler/berører ansatte, herunder struktur (møter og involvering) for partssamarbeid, jf. hovedavtalens (HA) de B § 1-4-1.
• Partsarbeidet er helt avgjørende for at omstillingsprosessene som en nå skal i gang med lykkes. Involveringen av tillitsvalgte må skje i henhold til arbeidslivets spilleregler og kommunalt avtaleverk
Se hele saksframlegget her (PDF, 3 MB)