Tirsdag er MOT til å glede-dagen

Bli med å markere årets varmeste dag!

Tirsdag 23. november arrangeres MOT til å glede-dagen over hele landet.

Nærøysund kommune er en MOT kommune og alle våre tre ungdomsskoler er MOT skoler, og markerer selvfølgelig MOT til å glede-dagen.

MOT til å glede-dagen handler om å ha MOT til å leve og MOT til å bry seg – og vi oppfordrer ungdom og voksne over HELE landet til å bidra til at dagen blir husket som årets varmeste dag.

Når årets mest inkluderende dag av stabelen – er det med et mål for øyet: Spre glede!

Betyr mer enn du tror!

Etter en vanskelig og fremdeles krevende tid med sosiale begrensninger er det viktigere enn noensinne å spre glede og hjertevarme. Det trenger ikke koste noe, men til gjengjeld kan det bety så mye.

- Dagen i dag handler om glede andre med enkle midler. Jeg vil utfordre alle til å glede noen de møter i dag. Si hei til naboen, smil til alle på din vei, ta en telefon til en venn du ikke har sett på en stund eller kanskje du kan skrive et hyggelig kort til en fremmed og putte i postkassen? Mulighetene er uendelige, sier MOT-manager i Nærøysund, Knut Arne Valø.

MOT ønsker å skape et varmere og tryggere samfunn – hvor alle blir sett og inkludert. Vi har alle et ansvar, så hvorfor ikke benytte MOT til å glede-dagen til å gjøre en liten innsats? Det kan bety mer enn du tror!

Årets markering

Unge MOTivatorer og MOT-coacher vil markere dagen ved egne skoler på ulike måter. Innholdet er foreløpig hemmelig, men de blir nok og å se utover ettermiddagen andre steder. Det har aldri vært viktigere å spre litt glede etter en utfordrende og fremdeles krevende tid for mange. Vi har alle et ansvar for å skape et trygt samfunn. Hvis hver og en bidrar til å spre litt glede, store som små, tror og håper jeg at vi sammen klarer å skape et varmere og mer inkluderende lokalsamfunn, understreker Knut Arne Valø.

Kort informasjon om MOT Norge og MOT til å glede-dagen:

• MOT til å glede-dagen har blitt arrangert siden 2004.
  • Nesten 70.000 elever har MOT på skolen.
  • MOT styrker ungdoms robusthet og mot gjennom livsmestringsprogrammer i skolen.
  • Viktigste innsatsområde er MOTs program på ungdomsskolen og videregående skole.
  • Undersøkelser viser at MOT på skolen bidrar til: mindre hyppig mobbing, færre ungdom uten en eneste venn, mindre psykiske vansker og mindre hyppig rusmisbruk.