Styrket MOT i Nærøysund

Niendeklassingene Vendelin Laugen Kjihl og Odine Haug ble sammen med de øvrige på klassetrinnet utfordret til ulike øvelser og oppgaver.

Nærøysund er en MOT-kommune. Gamle Vikna har vært tilknyttet MOT i mange år. Nå er også elevene ved ungdomstrinnet på Kolvereid på vei til å bli innført i MOT-systemet.

Torsdag 28. januar var MOT-dag for niendeklassingene på Kolvereid skole. Dette var den andre MOT-økten for

elevene på dette klassetrinnet. I utgangspunktet er det lagt opp til totalt 12 MOT-økter i løpet av de tre årene på ungdomsskolen. Seks av disse er i åttende klasse, tre i niende og tre i tiende klasse.

For niendeklassingene på Kolvereid skole startet MOT-løpet først i inneværende skoleår. Vikna var MOT-kommune før sammenslåingen. Da det var vedtatt at også Nærøysund skulle være MOT-kommune har også ungdomsskolene i tidligere Nærøy kommune blitt en del av opplegget.

– For at vi skal komme a jour så skal niendeklassingene gjennom ni økter dette skoleåret. Noen av øktene blir slått sammen, sier MOT-coach Eirin Ramstad. Torsdag ble altså andre økt dette skoleåret gjennomført, og mye av arbeidet her gikk på at elevene skulle bli bedre kjent med hverandre og være mer trygg på seg selv og de andre i klassen.

– Jeg tror elevene blir mer trygg på seg selv og får styrket selvtillit gjennom dette arbeidet, sier Stine Barstad Holm, som var den andre MOT-coachen som ledet niendeklassingene gjennom det tre timer lange opplegget på torsdag.

Mot-coachene Eirin Ramstad og Stine Barstad Holm ledet niendeklassingene ved Kolvereid skole gjennom deres andre MOT-økt

MOT-konseptet

MOTs livsmestringskonsept består av tre enkle livsverdier som når inn til ungdoms hjerter, fem skreddersydde program for skole og lokalsamfunn og entusiastiske MOT-coacher som når inn til ungdommene.

Siden 1994 har MOT utviklet et konsept som forebygger ødelagte liv, kriminalitet og sosiale samfunnsproblemer.

Det mest unike er at ungdom bruker MOT på sin måte. MOTs erfaring er at ungdom liker å være selvbyggere dersom de får mulighet, veiledning og verktøy.

MOT jobber i forkant for å unngå problemer. MOT bygger unge mennesker slik at de lettere håndterer problemer når de oppstår. MOT har en positiv tilnærming og har mer fokus på løsningen enn problemet.

Kjernen i MOT-konseptet er MOTs programmer. Kjennetegn på MOT-øktene i klasserommet er en magisk atmosfære med nærhet, energi og involvering av ALLE – uten å vise pekefinger og uten å fordømme. MOT tar ungdom på alvor og gir positive opplevelser. Kommunikasjonen treffer og ungdommene selv er sentrale og delaktige. Det skapes en "connection" mellom MOTs verdier og ungdoms hjerter.