Hjelpemidler Hjelpemidler Kortvarig behov Kommunen låner ut hjelpemidler til deg som har et kortvarig behov, dvs under 2 år. Vi har hjelpemidler til forflytning, personlig stell og hygiene som toalettforhøyere, dusj-/ toalettstoler, manuelle rullestoler og rullatorer. Hjelpemidlene er ikke spesielt tilpasset, men skal dekke generelle behov. Du tar kontakt for å hente hjelpemidlet selv eller avtaler levering. Nærøysund kommune har kortidshjelpemiddellager både på Kolvereid og Rørvik. Langvarig behov Du må ha en varig og vesentlig redusert funksjonsevne (over to år) for å kunne søke om utlån av hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral. Søknad med dokumentasjon sendes NAV. Les mer på NAV sine sider her Det finnes et stort utvalg av hjelpemidler og i Hjelpemiddeldatabasen finner du mange av dem. Det finnes hjelpemidler innen: Bevegelse Syn og hørsel Kognitive hjelpemidler kommunikasjonshjelpemidler NAV dekker ikke alle produktene i Hjelpemiddeldatabasen, noe må du kanskje kjøpe selv eller få lånt på andre måter. Det gis vanligvis ikke støtte til hjelpemidler som finnes i vanlig handel, men du kan søke om økonomisk tilskudd fra NAV som er ment til å dekke ekstrautgifter til rimelige hjelpemidler som ikke er i sortimentet til NAV. Hvordan søke om hjelpemidler Kommunale formidlere bistår med funksjonsvurdering, råd om valg, utforming av søknad med begrunnelse for hjelpemiddel, og gir opplæring i bruk. Har du kommunale helsetjenester fra før, kontaktes disse for bistand. Dersom du ikke har kommunale helsetjenester fra tidligere, ta direkte kontakt med Ergoterapeut. Utlevering og tilbakelevering av hjelpemidler STEAM er mottakssted for folketrygdfinansierte hjelpemidler i Nærøysund kommune. Utlevering og tilbakelevering av hjelpemidler skjer via dette mottaksstedet. Reparasjon Hjelpemiddeltekniker i kommunen drar ut og utfører enklere reparasjoner på hjelpemidlene. I mer komplekse saker der man trenger spesiell fagkompetanse, retter kommunen henvendelsen til NAV Hjelpemiddelsentral med feilbeskrivelse. Har du akutt behov for hjelp til reparasjon av hjelpemidlet utenom vanlig arbeidstid på hverdager, helg, og helligdager finnes det en telefonvaktordning ved NAV Hjelpemiddelsentral. Vakten vil vurdere og avtale med deg eller kommune hvilke tiltak som skal iverksettes ut fra situasjonsbeskrivelsen. Kommunen har ansvar for å gi praktisk bistand dersom du blir uten nødvendige hjelpemidler på grunn av reparasjon.