Vaksinering vinter/vår 2022

Nærøysund kommune avslutter massevaksinering i uke 6 og legger da ned begge vaksinesentre etter dette. Videre vaksinering fra uke 7 vil skje i samarbeid med apotekene på Kolvereid og Rørvik.

Timebestilling kan gjøres fortrinnsvis på nett, men alternativt ved å kontakte apoteket direkte. Voksne kan bestille for egne barn eller andre de har fullmakt for. Dette valget får man etter å ha logget seg inn.

Tilgjengelig vaksine er mRNA vaksine fra Pfizer. Vaksinen er gratis også på apoteket.

Kommunen sender ut SMS med påminnelse om timebestilling på apotek til de gruppene som er anbefalt vaksine og har ikke lang nok intervall mellom dosene når vaksinesenteret nå avvikles, eller  som har utsatt dosen. Timen må bestilles av den enkelte selv på apotek. Det sendes ikke ut timeinnkalling slik det har vært gjort fram til nå.

Apotekene kommer til å sette ut skilt med tilbud om dropp-inn for ubrukte vaksinedoser på slutten av dagen, men har ikke dropp-inn-tilbud gjennom hele dagen. Dette for å unngå unødvendig kasting av vaksiner.

Det planlegges en opphentingsdag i kommunal regi for 3. vaksinedose for de som måtte utsette time nå grunnet smitte, men som trenger den for gyldig koronasertifikat. Dette vil settes opp i månedsskifte april/mai og foregår som dropp-inn. Annonsering kommer når tiden nærmer seg.

Ved ønske om vaksinering av barn  under 12 år bes foreldre ta kontakt med helsestasjonene.

Nettbestilling på Vitusapotek Rørvik her

Nettbestilling på Apotek 1 Kolvereid her