Utenlandsk arbeider med påvist smitte

Nærøysund kommune har i dag fått beskjed om at en utenlandsk arbeidstaker som jobber hos en underleverandør ved SinkabergHansens anlegg som er under bygging på Svaberget testet positivt for Covid-19 ved ankomst til Norge 11. oktober 2020. Anlegget ligger i Nærøysund kommune på grensen til Bindal.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Testen ble utført på flyplassen, og arbeidsgiver opplyser at vedkommende har oppholdt seg i karantene etter at han kom til Norge.

Personen ble retestet for Covid-19 fredag 16. oktober og vil holdt i karantene og isolasjon inntil det foreligger negativt testresultat.

Vedkommende har ingen symptomer på sykdom. Personen har ikke vært i arbeid etter ankomst til Norge og smitteoppsporingen er i gang. Foreløpig er det ingen tegn til videre spredning av smitte. Personer som har hatt nærkontakt med vedkommende og som må i karantene eller teste seg blir kontaktet av smittesporingsansvarlig i kommunen.

Kommunelege Sabine Moshövel opplyser at firmaet der vedkommende jobber har hatt god oversikt over aktuelle kontakter og forhold seg korrekt etter regelverk.